nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Denk vanuit de kandidaat!

Met deze 6 tips steek je als werkgever boven het maaiveld uit

28-06-2018 |Kandidaten zijn schaars, de top van de arbeidsmarkt is gewild en dat maakt hen kritisch bij de keuze voor een nieuwe baan. Toch zijn werkgevers in de huidige markt zich nog niet helemaal bewust van de zogenoemde candidate journey in hun zoektocht naar de juiste kandidaat. Wat er nodig is om talent aan te trekken, weet Albert-Mark Nagel, Managing Partner bij Nomilk2day .

Als headhunter in de agri, food & industrie spreekt Albert-Mark met talloze bedrijven: van het MKB en familiebedrijven tot internationale multinationals. Ook staat hij samen met zijn team dagelijks in contact met de kandidatenmarkt. Vanuit zijn kennis en ervaring weet hij wat kandidaten in een veranderende markt belangrijk vinden bij het zetten van een eventuele nieuwe stap. Met deze 6 no-nonsense tips weet je zeker dat je als werkgever boven het maaiveld uitsteekt. 

1.    Communiceer bedrijfswaarden
Is je bedrijf duurzaam of maatschappelijk bezig? Beteken je wat voor anderen? Wat drijft de organisatie en medewerkers en hoe dragen medewerkers daaraan bij? Niet alleen jonge mensen hechten waarde aan hogere doelen, maar zeker ook de senior professional denkt na over waar hij zich aan wil verbinden. Uiteindelijk wil iedereen weten waar de organisatie voor staat. Wees daarin duidelijk en concreet!

2.    Straal visie uit
Een bedrijf dat niet goed weet welke richting het op wil, zal begrijpelijkerwijs nooit in het rijtje van meest aantrekkelijke werkgevers terecht komen. Straal een duidelijke visie uit. Wat willen we? Hoe doen we dat? Wees daar helder over! Dat trekt kandidaten aan en zorgt er ook voor dat ze blijven. 

3.    Goed imago trekt meer kandidaten
Hoe logisch het ook klinkt, toch doet niet iedereen er wat mee: het bedrijfsimago. Organisaties die een goed imago hebben, die het nut zien van een goed werkgeversmerk, worden aantrekkelijker gevonden. Bijkomend voordeel is dat ze gemakkelijker gevonden worden door professionals. 

4.    Proces als een geoliede machine
Op dit punt laten veel organisaties het afweten. Zonde, want je steekt geld en energie in een traject met een slechte afloop. Zorg voor een strak sollicitatieproces met heldere verwachtingen, waarbij je de kandidaat centraal stelt en denkt vanuit zijn behoefte. Je moet mensen vanaf de eerste minuut binden, verleiden en enthousiasmeren.
 
5.    Ga aan de slag met employer branding
Dus…wat te doen? Denk ook hier vanuit de kandidaat en zorg dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Is dat op orde en kun je dat waarmaken? Dan kun je beginnen je werkgeversimago uit te dragen. Bekijk de organisatie als merk. Pak er een aantal unieke aspecten uit waarmee je je employer branding kunt neerzetten richting de markt. Verkoop geen bullshit, maar vertel een eerlijk en eenduidig verhaal. Het mes snijdt aan 2 kanten: je huidige werknemers worden nog trotser op hun werkgever en je bent simpelweg aantrekkelijker voor nieuw talent. 

6.    Wees duidelijk over carrièrekansen
Voordat een sollicitant zijn contract accepteert, heeft hij vaak nog vragen over zijn ontwikkeling binnen de organisatie. Bedrijven zonder carrièreperspectief zijn minder aantrekkelijk als werkgever. Laat het geen wervingstool zijn, maar onderdeel van de dagelijkse praktijk. Anders bestaat de kans dat de kandidaat na een jaar zijn heil elders zoekt en dat lijkt me niet de bedoeling. 

Steeds vaker ziet Albert-Mark beweging bij bedrijven ontstaan: ze worden zich steeds meer bewust van hun imago en werkgeversmerk. Toch zijn er ook nog veel bedrijven die dat niet goed voor elkaar hebben. Wie daarover wil sparren, kan contact met Albert-Mark Nagel opnemen.