nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Tijd over? Leer te ontspannen!

Heb je deze zomer tijd over? Maak jezelf nuttig! In deze serie van 4 blogs, geven we jou de beste tips om jezelf nuttig te maken. Deze week: Hoe vind jij jouw rust?

De bouwvak is al weer bijna voorbij. Nog een week rust voordat de drukte begint. Of misschien ben je al aan je werk begonnen en krijg je nog niet helemaal de draad te pakken. Heb je wel tijd genomen om te ontspannen deze vakantie?

Moeilijk rust vinden

Ontspannen is moeilijker dan het lijkt. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders regelmatig zo gestrest is dat ze niet tot rust kunnen komen. De oorzaak ligt niet bij de drukte op het werk, maar komt ook door drukte in het privéleven. Lastig, want stress kan de oorzaak zijn van verschillende lichamelijke en mentale klachten, zoals: geheugenverlies, gespannen spieren en maagpijn. Of nog ernstiger; hyperventilatie, hartklachten en depressie.

Hoe meer stress je ervaart, hoe lastiger het is om met plezier naar je werk te gaan en echt productief te zijn. Leren ontspannen is daarom essentieel in jouw gereedschapskist voor een gelukkig leven. Hoe ontspan je? Aan de hand van deze 3 stappen.  

#1. Accepteren

De eerste stap is te begrijpen dat sommige dingen buiten jouw macht liggen. Op bepaalde gebeurtenissen in jouw leven heb je geen invloed. Je kan er geen controle over hebben, dus probeer dat ook niet. Er wordt daarnaast ook niet altijd van jou verwacht dat je in controle bent. Net zoals dat jij niet van anderen verwacht dat ze alles in hun leven onder controle hebben. 
Acceptatie is de basis van ontspanning. Ontspannen lukt niet zonder te accepteren dat niet alles binnen jouw macht ligt. 

#2. Loslaten

Het accepteren dat je niet overal invloed op hebt, is een mentaal proces. De volgende stap is om dit om te zetten naar actie en daadwerkelijk los te laten. Als je autopech hebt op het moment dat je naar je werk wil vertrekken, kan je hier niets aan doen. Pak je laptop en werk een dag vanuit huis. De afspraken van die dag kan je vast wel op een andere manier nakomen. Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen.
Morgen is er weer een dag, leef daar ook naar. 

#3. Genieten

Iedereen ontspant op een andere manier. Dus leren genieten is een proces van trial and error. Waar haal jij energie uit? Ook belangrijk om te weten: jouw brein werkt het beste wanneer er een gezonde balans is tussen spanning en ontspanning. Je brein functioneert niet optimaal wanneer je volledig onder spanning staat, maar tegelijkertijd wordt je brein niet uitgedaagd bij volledige ontspanning. 

Hou een gezonde middenweg aan en ga op ontdekkingstocht: wanneer kom jij écht tot rust? 

Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging? Bel ons op 038-2020190 of mail naar info@nomilk2day.nl. Wie weet hebben wij een uitdaging voor jou klaar staan.