nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Tim en Eric

Managing Director & Commercial Director Bij Barentz Animal Nutrition

Met een vers team en mooie innovaties werkt Barentz Animal Nutrition hard aan het versterken van haar positie in de animal nutrition en pet food markten. Een gesprek over de koers en het nieuwe gezicht van Barentz.

De vernieuwde versie van Barentz Animal Nutrition staat als een huis. Met de komst van nieuwe managers, nutritionisten en verkopers is het team van de animal nutrition divisie van Barentz hard op weg om haar positie in de feedmarkt verder te versterken. Recente overnames hebben hieraan bijgedragen, maar met name de vernieuwing op het hoofdkantoor van de divisie in Doetinchem zorgt voor een mooie frisse dynamiek en snelle groei. Dit alles in een cultuur waarbij ondernemerschap en klantdenken centraal staat, stelt Tim. ‘We willen onze positie op de feedmarkt graag verder uitbouwen. De producten hebben we, maar een grondige strategische herpositionering was nodig om duurzame groei mogelijk te maken.’ Deze frisse nieuwe vibe is bij het huidige team ook goed te merken. ‘Er staat nu ook echt een groep die er met elkaar iets moois van wil maken.’

Nieuwe innovaties

‘Barentz is een krachtige en financieel sterke groep; vooral bekend van de proteïnes, de aminozuren van het overgenomen Agri Nutrition en de vitamines die door Globe Ingredients verhandeld worden. Maar naast de bulk schuift de focus op naar producten met toegevoegde waarde waarbij we actief naar nieuwe oplossingen zoeken. We gaan klant specifieke producten ontwikkelen, grondstoffen en producten uit ons portfolio blenden en klanten custom-made ontzorgen. Nieuwe innovaties waarbij we ons richten op het samenbrengen van de kennis van onze leveranciers en de behoefte van onze klanten zullen een belangrijk onderdeel zijn van onze nieuwe strategie’, vat Eric de nieuwe koers samen. ‘From source to solution’ luidt dan ook de mission statement.
‘Barentz is geen volger’, voegt Tim toe. ‘We proberen juist leidend en vooruitstrevend te zijn. De afgelopen maanden was de strategie van de groep gericht op het aangaan van nieuwe partnerships en het binden van nieuwe leveranciers die aansluiten bij de uitvoering van onze strategie. We weten goed wat we willen. Ons doel als middle-man is dat alle partijen er beter van worden. Zowel onze leveranciers via groei en innovatie als onze klanten door middel van toegevoegde waarde. We gaan voor een joint resultaat!’ Aan de bak dus en dat betekent dat de divisie in Doetinchem, werknemers zoekt die uitvoering kunnen geven aan de ambities en plannen die het team heeft uitgestippeld.

Entrepreneurial spirit

Van het huidige team dat daar een bijdrage aan levert, is een flink deel het afgelopen jaar in dienst gekomen. ‘Iedereen is erg gespitst op bouwen.’ Tim ziet z’n team als the new kid on the block: ‘Mensen kennen het nieuwe Barentz Animal Nutrition nog niet goed. Aan ons om de markt ervan te overtuigen dat ze bij ons moeten zijn voor toegevoegde waarde en ontzorging.’ Ook pet food is hierin een belangrijke pijler; sterk gedragen door de anti-oxidanten van Vitablend (ook onderdeel van Barentz) en de grote product portfolio van Roquette Freres. Daarnaast is ook hier een enorme potentie voor custom made oplossingen. ‘Voordeel voor wie zelf iets wil neerzetten. Het opbouwen van een business is precies waar nu de uitdaging ligt, dus een ieder die deze uitdaging aan wil gaan moet bij Barentz zijn. Het is wel echt een uitdaging en geen gespreid bedje: je moet er zelf op uit en dingen regelen’, geeft Tim aan. ‘Uitermate spannend en motiverend!’, vindt Eric. ‘Dat vergt ondernemende types met stevig doorzettingsvermogen.’

Trends in feed

Het innemen van een andere positie in de markt, loopt synchroon aan de actualiteiten die in de sector spelen waaronder duurzaamheid en dierwelzijn. Met name in de specialties, zoals bijvoorbeeld fytogenen en gisten, zien de twee erg veel mogelijkheden. Zaken waar de nieuwe sales manager zich volgens Eric op gaat focussen. ‘Hij of zij zal gaan onderzoeken wat wij kunnen doen aan productontwikkeling, -keuze en -herkomst om duurzamer te zijn en om de gezondheid en het welzijn van dieren te verhogen. Naast het neerzetten van deze business in de Benelux bestaat de mogelijkheid om op kansen daarbuiten af te gaan. Het ondersteunen van onze andere vestigingen in Europa bij deze transitie is dan ook op termijn een mogelijkheid. Een avontuurlijke instelling komt dus wel goed van pas.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Barentz.  

De functie van Sales Manager bij Barentz is inmiddels vervuld, maar je kunt onze consultants altijd vragen of er hier of elders andere mooie posities open staan. Check snel onze actuele vacatures.

Het team van Barentz Animal Nutrition met Tim Lemeer rechts voor en Eric van Rijn als derde van links .

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Product Marketing Manager Akkerbouw