nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Harry en Ron

Directeur en Manager varkenshouderij Bij Royal Agrifirm Group

De omslag in de varkenshouderij betekent ook schakelen voor de business eromheen. Agrifirm is er klaar voor!

‘De reden dat ik voor Agrifirm ben gegaan, is omdat het één van de mengvoerbedrijven is met een goede toekomst in het verschiet, zegt Ron Coppens over zijn overstap naar sales manager varkens bij Agrifirm. Daarmee doelt hij op de innovatiekracht van de coöperatie die onder meer heeft geleid tot researchfarm Laverdonk en recenter de nieuwe ZERO-stal. ‘Innovaties waar met het oog op de veranderingen in de varkenshouderij de komende jaren veel behoefte aan zal zijn. Daarbij zijn onze mengvoerfabrieken, die tot de grootsten en modernsten van het land behoren, er klaar voor en inmiddels ook het team waar ik sturing aan geef.’ Zijn leidinggevende en commercieel directeur varkenshouderij Agrifirm, Harry de Groot, noemt nog een argument voor de investeringen op innovatie. ‘De Nederlandse varkenshouderij is één van de meest innovatieve ter wereld. Onze klanten, de veehouders, stáán voor innovatie. Dan kunnen wij niet anders dan voorop lopen en onderzoek doen.’ Dat past ook bij de visie van het concern: actief bijdragen aan een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties.

Het moet in je DNA zitten

Boeren zijn ambitieus, weet Harry. ‘Met lage marges moeten ze veel doen en wij helpen hen daarbij. Hard werken, maar we zitten steeds meer op het niveau van sparringpartner voor de klant. Daar kun je alleen komen als het in je DNA zit. Onze boeren moeten geld verdienen. De markt hebben we niet in handen, maar aan de randvoorwaarden kunnen we een hoop doen.’ Ron: ‘Klanten moeten ons een 9 geven, met een 7 zijn we niet tevreden. Met die mindset staan we iedere dag op.’ Dat betekent van de Agrifirm-werknemers dat zij kennis van zaken hebben, verantwoordelijkheid nemen en zelfstartend zijn. Ron spreekt van eigenaarschap tonen. ‘Dat verwacht ik van alle teamleden bij de klant in het veld. Zij zijn er om problemen op te lossen en wij steunen hen daarin. Buiten dat hebben we overigens ook ontzettend veel lol samen en is de onderlinge betrokkenheid groot.’ Uiteindelijk draait het erom dat het team beter wordt. Harry denkt dat te bereiken door werknemers te laten doen waar ze goed in zijn. ‘Haak aan bij hun kennis en interesses’, adviseert de directeur. ‘Zo zijn mensen die graag met zeugen werken, vaak erg precies. Maak de condities zo dat zij op dit vlak kunnen excelleren. Dan heb je de beste mensen in de markt.’

"Met een 7 zijn we niet tevreden"

 

Agrifirm Academy

Met Agrifirm Academy laat de coöperatie zien dat zij geloven in persoonlijke ontwikkeling. Volgens de twee wordt fors ingezet op opleidingen en trainingen. Al snel na de aanstelling van Ron ruim een half jaar geleden, polste Harry zijn loopbaanwensen. ‘Ron zal op een gegeven moment in een positie zitten binnen het bedrijf dat hij door wil groeien. Dan moet ik wel weten wat hij zou willen. Aan de andere kant moet Ron ook weer opvolgers klaar hebben staan die het stokje van hém over willen nemen. Niet dat we willen dat onze werknemers te snel verkassen, want ze moeten wel degelijk vlieguren maken.’ Gemotiveerd personeel dat over een grote hoeveelheid toepasbare kennis beschikt, is volgens Harry de sleutel om aantoonbaar relevante duurzame waarde op het erf te leveren. ‘Agrarisch ondernemers worden steeds professioneler en moeten in steeds meer gecompliceerde omstandigheden acteren om waarde op hun erf te realiseren. Voordeel is dan dat we de grootste coöperatie zijn, met eigen onderzoeksafdeling, proefboerderij en concepten die hebben bewezen toegevoegde waarde te leveren op het boerenerf. De visie “Better together” zie je hier duidelijk in terug.’

Sparren

De Agrifirm-visie komt ook terug in de samenwerking met Nomilk2day. Consultants Jan Elderink en Wim van de Worp stelden samen met Harry een shortlist van potentiele kandidaten voor de functie sales manager varkens op waarna Jan met hen in gesprek ging. ‘Het is handig dat je iemand hebt, die in tijden van drukte en los van gevoeligheden, met je kan sparren over de kandidaat. Wat voor iemand is het? Hoe reageren ze? Past hij bij ons en hoe zit hij in de wedstrijd? Soms gaf Harry aan dat een kandidaat nog niet aan een dergelijke stap toe is. Dat waardeer ik!’ Voor Ron, die toen nog in Denemarken werkte, waren de gesprekken met Jan verhelderend. ‘Ik voelde oprechte interesse in mij als persoon. Hij stelde de juiste vragen en probeerde de functie niet te verkopen, maar keek echt naar mijn ontwikkeling. Hij liet mij nadenken waar ik over 10 jaar wil staan. Deze kans, op dat moment, bleek voor mijn persoonlijke ontwikkeling de beste stap. Een grote stap ook, maar ik heb er geen dag spijt van. Ik houd wel van een uitdaging; anders was ik destijds ook niet naar Denemarken gegaan.’ De komende jaren blijft Ron aan zijn team werken, maar Agrifirm is een groot en internationaal bedrijf met veel dochterondernemingen…’Er komt altijd wel iets voorbij waarin je je kunt door ontwikkelen. Voor mij een belangrijk argument om voor Agrifirm te kiezen.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de vacature Product Marketing Manager Akkerbouw, of lees hieronder meer over Agrifirm:
Royal Agrifirm Group 
Agrifirm Nutritional Solutions 
Agrifirm Arable Solutions

 

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Product Manager Additives
Relatiemanager B2B
Productmanager Jongveevoeding