nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Erik Reefhuis

Directeur Bij GIJS (Gelre IJsselstreek)

Verkoop in de mengvoederindustrie maar dan anders. In meerdere opzichten. Directeur Erik Reefhuis van GIJS is de man achter een opvallend concept.

Geen eigen productie en geen vrachtwagens in eigendom, maar wel stalnutritionisten, accountmanagers, bemestingsspecialisten, Gijsjes en een aanpak die anders is dan anderen. Mengvoederbedrijf Gelre IJsselstreek, ook wel GIJS, in Azewijn van Erik Reefhuis is anders. En dan ook écht anders dan de geijkte traditionele mengvoederbedrijven. Dat begint al bij het concept. ‘Er wordt hier geen brok geproduceerd; dat laten we over aan een achttal mengvoederfabrieken. Ook hebben we geen vrachtwagens; voor het transport van het voer maken wij gebruik van ondernemingen die daar goed in zijn. Het belangrijkste wat wij doen is voer samenstellen en inkopen; voornamelijk maatwerkvoeders. Hierdoor zijn we flexibel tegen een scherpe prijs.’

Verdienmodel in krimpende markt

GIJS doet het pas sinds 2012 op deze manier, maar is sindsdien drie keer in voertonnen gegroeid. Een opzienbarende prestatie, temeer omdat hij in een krimpende markt zit. ‘Er zijn gewoonweg minder brokken nodig in Nederland. Dit betekent dat er niet efficiënt kan worden omgegaan met de beladingsgraad en lege kilometers en is er sprake van overcapaciteit in de mengvoerfabriek. Al met al een groot verlies van rendement in de sector.’
Ondanks de risico’s ziet Erik er een verdienmodel in. GIJS werkt met 8 producenten samen. Ieder met zijn eigen specifieke kwaliteiten; zo is de één sterk in bulk, terwijl de ander goed is in de kleinere gespecialiseerde productie. ‘Nederland telt veel mooie fabrieken; elke producent is ergens goed in. Zo kan het zijn dat we het melkkoeienvoer voor boer A bij fabriek X kopen, terwijl we het kalverenvoer bij fabriek Y bestellen. Ons maakt het niet uit waar het vandaan komt, het gaat erom welk voer het beste bij de dieren past.’ Een werkwijze die in 2012 nog ongebruikelijk was. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en weten mengvoerbedrijven GIJS te vinden als ze een gat in de productie zien aankomen.

Forse buitendienst

Bij GIJS ligt de focus op twee sectoren; melkkoeien en kalveren plus melkgeiten en hun lammetjes. De accountmanagers en nutritionisten komen daadwerkelijk in de stal. ‘Stalnutritionisten noem ik ze. Zij weten wat koeien nodig hebben, zij weten hoe zij een koppel beter kunnen maken op basis van voer. De accountmanager zorgt voor het contact leggen en beheert de persoonlijke relatie.’
Hoewel de Achterhoekse onderneming qua prijs goed mee kan komen, maakt GIJS door de focus op de boer meer kosten dan concullega’s. Vergeleken met veel concurrenten is de buitendienst dan ook fors. ‘Ik heb inderdaad meer personeel. Teveel vinden concullega’s. Maar de boer staat bij ons echt centraal! Daar zijn er te weinig van, dus die moet je vertroetelen. Dat doen we bij GIJS op geheel eigen wijze.’

"DE BOER STAAT BIJ ONS ECHT CENTRAAL"

Niets is standaard

Rode draad bij GIJS is persoonlijk contact met de boer. Zo zijn de bedrijfsbezoeken frequent en intensief, het voeradvies praktisch en op maat. Daarnaast krijgen klanten ook extraatjes en dat levert dikwijls een glimlach op, want GIJS is het eerste mengvoerbedrijf dat klanten een dag vrij geeft. ‘Ik regel dat alles op het bedrijf doorloopt en de boer en zijn gezin op mijn kosten een dagje uit kunnen. Verder organiseren we drie keer per jaar voor elke sector een activiteit; denk aan een bezoekje aan de bierbrouwerij, een ladies day voor boerinnen of een klantenavond op de zaak met barbecue en haal- en breng service. Niets is standaard bij ons; we zijn ‘een beetje vreemd maar wel lekker.’
Dat is ook te merken aan andere voordelen. ‘Bij de boer aan tafel praat je niet alleen over brokjes, maar komen er ook wel eens zaken op het gebied van ondernemen langs. Hiervoor moet je niet wegkijken, vind ik, daarom hebben wij een bemestingsspecialist en coachen we ondernemers. Min of meer cadeau; klanten verdienen bij elke bestelling punten, de zogenaamde GIJSjes. De ene veehouder bestelt een Bricksmeter, de ander kiest voor een bemestingsplan.’

Top 3

Toch is uiteindelijk kennis en mensenwerk volgens Erik het belangrijkste wat GIJS doet. ‘Het maakt niet uit wie de brokjes maakt, als de samenstelling  en de fysieke kwaliteit maar kloppen. Dat vergt kennis van hoog niveau. Voor koeien is dat in Nederland ruimschoots te vinden, dankzij de vele onderzoeksinstituten. Echter voor geiten is er niets. Daarom hebben we vorig jaar een geiten-innovatiecentrum opgericht: De Mekkerhof in Holten met 1.000 melkgeiten. Achterliggende gedachte is dat de medewerkers daar uit kennis kunnen putten en door kunnen groeien naar GIJS, want goede mensen met zitvlees vinden is best een probleem.’ Dat knelpunt kwam in 2017 aan de oppervlakte. Zijn personal touch-strategie heeft dan inmiddels tot een snelle groei van de business geleid. Zodanig dat hij het amper bij kan benen. ‘De ambitie van het geitenteam is om bij de top 3 van geitenvoerleveranciers te horen. Daarnaast blijft doorgroeien met melkkoeien top of mind.’

Manager Operations met boerengevoel

Dit jaar staat in het teken van teamoptimalisatie en het vinden van een rechterhand voor Erik zodat hij af kan gaan op de kansen in de markt waar hij nu niet aan toe komt. Een Manager Operations die invulling kan geven aan de ambitie om ook de interne organisatie (productie, logistiek (transport) en administratie) mee te laten groeien. Zoals Erik zelf aangeeft; ‘Ik zit vol met werk en zou graag wat taken afstoten. Samen met het commercieel team en mijzelf moet deze persoon de groeidoelstellingen realiseren. Een ondernemende creatieve geest die positief kritisch is, secuur, verantwoordelijkheid neemt en leiding kan geven. Iemand die veranderingen en mogelijkheden ziet, strategisch kan denken en het leuk vindt om met gezond boerenverstand verbeteringen te realiseren. Hoe je ons daarin moet zien? Een ietwat ondeugende partij in de markt die vraagt om werknemers die links afslaan, waar de rest rechts gaat. Dat type mens hebben we nu ook. Juist die werknemers die door andere bedrijven doorgaans als “eigengereid” worden gezien, doen het hier juist goed. De nieuwe Manager Operations moet dat aanvoelen en tegelijk wel het boerengevoel hebben. Want uiteindelijk is dat: Boeren metGIJS!’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over GIJS en over de vacature Manager Operatie

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Consultant Operations