nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Goos Postma

Manager Human Resources Bij Huhtamaki Nederland BV

De kans is reëel dat je het al honderden keren in je handen hebt gehad, maar nog nooit hebt afgevraagd waar ze vandaan komen: eierdoosjes. Toch gaat er een wereld van innovatie en uitdagingen achter schuil. Bij Huhtamaki in Franeker loopt dat als een geoliede machine.

Gestart in 1907, diverse malen gefuseerd en overgenomen door buitenlandse partijen en inmiddels deel uitmakend van een beursgenoteerd concern (Finland) gaat het goed met Huhtamaki Nederland. De eierverpakkingenfabrikant in Franeker is verantwoordelijk voor de Noordwest-Europese markt. ‘Vooral in Nederland en Duitsland zijn we groot. De klantenkring bestaat uit pakstations die soms wel goed zijn voor een omzet van 350 miljoen euro, maar we doen ook rechtstreeks zaken met de retail.’ De voorwaarden die de retail stelt zijn hoog. Goos demonstreert dat door een doosje te openen en sluiten. ‘Het ontwerp is dusdanig dat de eieren die automatisch in de doosjes worden gevuld, niet breken. In de loop der jaren heeft het doosje meer rondingen gekregen en is de “klep” die over de zijkant valt groter geworden. Daardoor is er meer ruimte voor bedrukking. Je verwacht het misschien niet, maar in zo’n doosje zitten heel wat trucjes en handigheidjes. R&D onderzoekt of daar nog meer valt uit te halen.’

Groei in fastfood verpakkingen

Binnen vormkarton maken wereldwijd 3 grote spelers de dienst uit. Daarvan is Huhtamaki er één. ‘We ontlopen elkaar niet veel, dus de concurrentie is sterk. Dan telt de klantrelatie des te meer.’ Invloeden van buitenaf zoals vogelgriep en de fipronilaffaire, hebben een remmend effect. ‘Je bent kwetsbaar als er iets gebeurt rondom eieren. Om die reden overwegen we om ons ook te richten op andere verpakkingen. Denk aan cup carriers en bekers voor fastfood restaurants. Verder komen er nog bufferende/beschermende verpakkingen van de band.’

"Als iets af moet, dan gebeurt het"

 

Innovatie top of mind

Echter geeft de beschikbaarheid van grondstof enige reden tot zorg. Vormkarton wordt van oud papier gemaakt, dat is duurzaam, alleen zit er wel een beperking op het aantal keer dat een vezel kan worden gerecycled. Terwijl het aanbod oud papier afneemt. Huhtamaki moet dan ook innovatief zijn in het aanspreken van andere bronnen. Dat leidde tot het revolutionaire doosje van grasvezels. ‘Innovatie blijft top of mind. Dat verwacht je misschien niet aangezien het principe van het eierdoosje nog min of meer hetzelfde is als 100 jaar geleden. Ieder bedrijf wil als eerste met een heel nieuwe verpakking komen. Zo kun je suiker tegenwoordig ook in een schenkkarton kopen. In de verpakkingswereld kunnen zaken snel veranderen. Dat maakt het ook zo’n enerverende business.’

Noordelijk èn internationaal

Om die groei optimaal in te vullen en de uitdagingen het hoofd te bieden, heeft Huhtamaki behoefte aan een supply chain manager. De nieuweling komt volgens de HRM-er in een geoliede machine terecht. 'We zijn een open, informeel en pragmatisch bedrijf en we houden ervan om dingen voor elkaar te krijgen. Als iets af moet, dan gebeurt het. Dat is misschien wel typisch Noordelijk. Tegelijk zijn we hier heel internationaal georiënteerd.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Huhtamaki.

De functies van  Supply Chain Manager en QESH Manager bij Huhtamaki zijn inmiddels vervuld, maar je kunt onze consultants altijd vragen of er hier of elders andere mooie posities open staan. Check snel onze actuele vacatures.

Je moet akkoord gaan met de cookies om YouTube video's af te kunnen spelen.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

General Manager
Sales Engineer West-Nederland
Operationeel Inkoper