nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Marcel Den Hartog

Country Manager Bij NNZ Benelux

De vraag om in loondienst te komen, kwam vaker voorbij. Uiteindelijk zei Marcel den Hartog na 11 jaar zelfstandigheid, begin 2015 ‘ja’ tegen NNZ. ‘Ik wil bezig zijn met werk waar ik toegevoegde waarde kan leveren en waar ik energie van krijg.’

Gemiddeld energie bedoelt Country Manager Marcel. Dat betekent dat zijn werktijd gemiddeld genomen fantastisch moet zijn. ‘Natuurlijk zitten er ook wel mindere dagen tussen, zoals iedereen die heeft, maar gemiddeld moet ik er veel plezier uithalen. Als dat niet meer zo is, moet je er wat aan doen.’

Het mag duidelijk zijn dat NNZ in Groningen hem energie geeft. Dat is deels het gevolg van de wereld van fast moving consumer goods en food. ‘Dat is gewoon een aantrekkelijke omgeving om in te vertoeven. Je kunt echt waarde toevoegen. Anderzijds is NNZ volop in beweging en financieel gezond.

De afgelopen jaren hebben we diverse overnames gedaan, onder andere in Amerika, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast openden we een nieuwe vestiging aan de westkant van Canada, en ik sluit nieuwe acquisities niet uit. Maar let wel; we groeien niet om het groeien; het moet wel goed voelen.’

NNZ is een familiebedrijf. Is jullie groeistrategie kenmerkend voor een familiebedrijf?

‘Onze acquisitieplannen worden voorzichtig gefinancierd; in die zin past dat wel bij een familieonderneming. Stakeholders van een beursgenoteerd bedrijf willen geld en rendement zien. En ja, dan is een familiebedrijf een groot voordeel.’ Daarmee laat Marcel meteen zien hoe vernieuwend en ambitieus familiebedrijven kunnen zijn. ‘Familiebedrijven zijn goed voor een groot aandeel in de economie. Denk aan Mars, Cargill en bierbrouwer Heineken.’

Het Groningse verpakkingsbedrijf lijkt er niet veel voor onder te doen. NNZ, dat staat voor Noord-Nederlandse Zakkenhandel, schopte het van handelaar in jute zakken anno 1922 tot een organisatie met meer dan 220 medewerkers en 22 vestigingen in 18 landen. In boekjaar 2016/17 bereikte de groepsomzet circa 150 miljoen euro en voor het boekjaar erna komt de omzet weer hoger uit.

De afgelopen jaren groeide het verpakkingsconcern hard. Wat is jullie succesformule?

‘Naast jute zijn wij gespecialiseerd in kunststof, net- en papier/karton-verpakkingen voor bijvoorbeeld aardappelen, groente en fruit, maar ook voor chemicaliën, bouwmaterialen en haardhout. Vooral in de agrarische verpakkingen hebben we een groot marktaandeel. Veel (poot)aardappelen, uien en wortelen komen in onze zakken terecht. De groei zit vooral in consumentenverpakkingen. Eind 2017 introduceerde een belangrijke supermarktketen in Nederland de Carry Box ofwel meal kit. Een kartonnen verpakking die hangend gepresenteerd kan worden. De Carry Box bevat versproducten en ingrediënten voor één maaltijd of maaltijdsoep. Een uiterst succesvolle verpakking die wij samen met de retailer en producent hebben ontwikkeld.’

"Personeel staat op plaats één"

 

Ligt daar de toekomst?

‘Zeker. De box is nog maar het topje van de ijsberg. Er zit nog een wereld van vindingen achter. Als ketenregisseur bedenken wij niet alleen innovatieve oplossingen voor onze klanten, we investeren en innoveren ook op basis van onze eigen marktinzichten in nieuwe verpakkingsvormen - zonder dat er een directe klantvraag onder ligt. Zo zijn we onder andere bezig met verbeterde verpakkingsoplossingen voor de bessenmarkt.’

Valt er aan de welbekende conventionele big bag nog wat te sleutelen?

‘Recent hebben we een nieuwe variant big bag geïntroduceerd: de filter bag. Dit is een vinding waarmee het product nog beter beschermd wordt en de houdbaarheid verbetert. Ook in de agro transportverpakkingen voor onder meer aardappelen en uien wordt nog volop geïnnoveerd. Dan kan je denken aan betere productidentificatie, verwerkbaarheid op de verpakkingsmachines etc. Alles om onze klanten en hun klanten in de diverse markten beter te bedienen. Ik kan wel zeggen dat innovatie bij ons in de volle breedte leeft.’

Organisatie in ontwikkeling

‘Afgelopen jaar hebben wij ons bedrijf in de Benelux omgevormd naar een werkmaatschappij model. In het nieuwe managementteam is plaats voor een inspirerende buying manager die de verantwoordelijkheid heeft voor het sourcing proces en daarnaast ook sparringpartner is voor de overige MT-collega’s.’

In wat voor organisatie komt de Buying Manager terecht?

‘De bedrijfscultuur bij NNZ is open en transparant. Tien keer per jaar praten we iedereen bij, omdat wij het belangrijk vinden om alles wat er speelt met elkaar te delen. Van een zieke collega tot een overname. Iedereen heeft de kans om vragen te stellen; we geven altijd antwoord. Zo gaan we hier ook met elkaar om. In een prima sfeer. We zijn hecht. Personeel staat op plaats één. Hierin herken je de waarden uit het familiebedrijf. Dat betekent ook een goede beloning en secundair pakket. Elke 5 weken komt er een stoelmasseur langs. We werken hard, maar als er een feestje is, vieren we dat ook goed!’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de functie van Buying Manager, Marketing Manager en over NNZ.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Online Marketeer Northern Europe
Marketing Communicatie Manager
Senior Marketing Manager (MT-Lid)