nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Pieter Wolleswinkel

Business Unit Director Pigs Bij ForFarmers Nederland NV

De voordelen van het werken als één varkensvleesketen, daar is iedereen het wel mee eens. ForFarmers neemt hierin ook haar verantwoordelijkheid.

De varkenssector staat er momenteel economisch goed voor, maar ondanks dat, moet er volgens Pieter Wolleswinkel, Business Unit Director Pigs bij ForFarmers Nederland in Lochem, toch met alle schakels in de keten worden gekeken hoe er efficiënter en duurzamer geproduceerd kan worden. ‘De hele keten moet zeker ook in de internationale markt zijn mannetje kunnen blijven staan. Ons deel daarin is ervoor zorgen dat zowel klanten als ketenpartners over een langere periode beter draaien.’ Daarnaast noemt Wolleswinkel nog een belangrijke trend: de omslag naar vermarktingsconcepten. En daar kan ForFarmers een rol in spelen.

De varkensvleesketen bestaat uit veehouders, toeleverende bedrijven, slachterijen, verwerkers en de retail. Waarom staan jullie als voerleverancier op om een verandering teweeg te brengen?

‘De Nederlandse veevoerindustrie speelt een belangrijke rol in het afleveren van een mooi product: duurzaam geproduceerd, smakelijk en economisch verantwoord vlees. De helft van de kosten die een veehouder maakt, zijn voerkosten. Wij hebben als veevoerbedrijf dus een enorme impact op het resultaat van de varkenshouder en signaleren een behoefte aan partijen die opstaan en die rol pakken. Door onze omvang en professionaliteit denken wij bij te kunnen dragen aan de juiste mindset die binnen de varkenshouderij nodig is.’

Die veranderende mindset. Hoe moet ik die zien?

‘De varkenshouderij is naast het zo goed mogelijk leveren van varkens aan de slachterij bezig met het produceren van vlees. Dan hebben we het over producten waaraan meer behoefte is in de markt en waar de retail de focus op kan leggen. Daarvoor moet een brug geslagen worden tussen varkenshouders, slachterij en de retail. Wij kunnen deze partijen - met eenzelfde mindset - samenbrengen. Een veehouder krijgt dat individueel niet snel voor elkaar. Het vereist meer coördinatie en wij voelen de verantwoordelijkheid hier een rol in te spelen.’

"Focus op het plan en maak dat waar"

 

Samenwerken in een bedrijfskolom, is niet altijd eenvoudig. Hoe wil ForFarmers dat dan wel voor elkaar boksen?

‘Samen met de veehouder kijken onze specialisten naar de doelstelling om het rendement te verbeteren. Hierbij speelt data-analyse een steeds grotere rol. Daarnaast moeten de license to produce en veranderende wensen van de consument worden omgezet in praktische oplossingen. Enerzijds kritisch zijn op zaken als grondstofgebruik en mee blijven gaan in welstandseisen, anderzijds moet het verhaal communicatief ook aanslaan. Door te investeren in een Strategisch Ketenconcept Manager met visie en de nodige commerciële slagkracht, kunnen we echt stappen maken. Dat kan met iemand die goed is in ketenconcepten en erin slaagt ketenpartners aan één tafel te krijgen.’

Wat voor persoon is de Ketenconcept Manager?

‘De functie bestaat vooral uit ondernemen, het betreden van paden die nog niet geplaveid zijn. Iemand met ondernemersgeest en de creativiteit om partijen waar een klik kan ontstaan te koppelen. Die persoon moet zowel communicatief sterk zijn - het gesprek met zowel de slachterijen en de retail op gang kunnen brengen - als daadkrachtig zijn - met varkenshouders een plan van aanpak opstellen. Hij of zij moet begrijpen hoe de keten werkt; hoe slachterijen en retail denken, en werken vanuit projectmanagement. Alleen zo weet je hoe de vermarkting van producten beter kan. Een belangrijke rol, want het is een fundamenteel onderdeel van onze businessaanpak. De Strategisch Ketenconcept Manager is lid van het Managementteam Varkens en rapporteert direct aan mij.’

In wat voor werkomgeving komt de nieuwe man of vrouw te werken?

‘Dynamisch kun je het wel noemen, want ForFarmers is een gerenommeerd bedrijf met een sterke positie in de Nederlandse markt. Sinds 2012 zijn we in omvang verdubbeld. Een bedrijf waar altijd vooruit gekeken wordt en dat open staat voor out-of-the-box-ideeën. Er wordt veel tijd vrijgemaakt voor de ontwikkeling van medewerkers; bijvoorbeeld via leiderschapsprogramma’s. Als nieuwe collega’s starten worden zij altijd goed op weg geholpen, maar er wordt ook een proactieve houding en zelfstandigheid verwacht. Niet alleen praten, maar focus op het plan en maak dat waar.’

U bent zelf ruim 10 jaar in de diervoeding werkzaam, in binnen- en buitenland, maar daarvoor dierenarts. Vanwaar die overstap?

‘De diervoederwereld is groot en biedt veel kansen bij te dragen aan oplossingen. Wat ook veel energie geeft, is het veranderende aanbod van grondstoffen; hierdoor moet je snel schakelen om waarde voor je klanten te creëren. ForFarmers heeft bewezen onconventionele keuzes te maken, zeker in strategische zin. Keuzes die andere partijen niet durven te maken. Dat maakt dit bedrijf leuk om voor te werken. Bovendien zijn er ontwikkelmogelijkheden: over diersoorten heen, maar ook over de grens, want de afgelopen jaren heb ik bijvoorbeeld een mooie directiepositie bij ForFarmers Duitsland mogen vervullen.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over ForFarmers.  

Vraag  onze consultants  of er hier of elders andere mooie posities open staan of check snel onze actuele vacatures.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Product Manager Additives
Relatiemanager B2B