nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Huib Jan Krasenberg

Chief Operating Officer Bij CRV

Bijna geen melkveehouder in Nederland en Vlaanderen die nìet iets van CRV afneemt. Wereldwijd behoort de coöperatie in rundveeverbetering tot de top drie. Welke plannen heeft COO Huib Jan Krasenberg om die positie te versterken en bij de veranderende boer top of mind te blijven?

Met drie maanden zit hij nog niet zo lang op zijn post als COO van CRV Holding BV, maar hij weet precies waar hij de onderneming wil hebben. Huib Jan Krasenberg kwam 1 februari 2017 bij CRV in dienst als Executive Director Western Europe en nam datzelfde jaar nog plaats in de board. ‘Waar ik vooral erg enthousiast over ben, is de rol en het netwerk van CRV. Wij spelen een hele centrale rol op het boerenerf, de spin in het agrarische web. Als we het voor elkaar krijgen om al die mooie producten en ruime kennis goed in de markt te zetten, kunnen we veehouders enorm ontzorgen en verder helpen in hun bedrijfsvoering.’

U klinkt enthousiast, maar de melkveehouderij krijgt nogal wat voor de kiezen.

‘Zeker. Neem de fosfaatwetgeving waardoor de veestapel met acht procent is gekrompen. Minder koeien betekent minder inseminaties. Dit versterkt de consolidatie: kleinere bedrijven stoppen en grotere bedrijven worden sneller groter. Voor ons wel een uitdaging, want ons grootste marktaandeel zit bij de kleine en middelgrote bedrijven. Veel grotere bedrijven insemineren zelf wat de klap bij ons groter maakt. Hier proberen we nu op bij te sturen.’

Blijft het coöperatieve model werkbaar in de toekomst?

‘Er zijn nog altijd veel boeren die voor het coöperatieve gevoel gaan, maar het wordt steeds minder. Boeren worden rationeler. Het idyllische van de fokkerij ebt weg, mede door alles wat er van bovenaf wordt opgelegd. Vroeger was de betere boer gericht op de inzet van sperma van de beste stieren, nu kiezen veel meer veehouders voor embryo’s. Je kunt dus wel zeggen dat de coöperatie in ontwikkeling is. Onze adviseurs zien zichzelf als dienend aan de leden en de klanten, terwijl je aan de andere kant natuurlijk wel een commercieel bedrijf runt. Dat spanningsveld is wel eens lastig, maar feit is dat we in Nederland en Vlaanderen een coöperatie blijven.’

 

De coöperatie onderscheidt CRV van concurrenten. Wat nog meer?

‘CRV biedt een mix van oplossingen voor veehouders op het gebied van genetica, managementproducten, data en dienstverlening. Andere partijen zijn specifiek op één deelgebied gericht waardoor er op het Nederlandse boerenerf soms wel tien verschillende adviseurs komen. Doordat bijna alle data van een veestapel op een boerenbedrijf bij ons binnenkomt, kunnen wij onder meer aangeven wat de fokwaardes zijn. Het programma Fokken op Maat is daar een mooi voorbeeld van. Dat maakt ons uniek. Al die kennis zorgt er ook voor dat wij toegevoegde waarde kunnen leveren en midden in het agrarische netwerk staan. Onze landelijke dekking is groter dan die van FrieslandCampina, durf ik wel te stellen.’

 

Wat voor positie heeft CRV in het buitenland?

‘Nederland en Vlaanderen vormen onze grootste markt. Ik schat het marktaandeel op 65 procent. Daarnaast hebben wij vestigingen in Brazilië, Oceanië, Groot Brittannië, Duitsland, Tsjechië, Luxemburg, Spanje, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Afrika. Ook in global sales zijn wij uniek met de combinatie genetica en oplossingen. Gemeten naar het aantal rietjes hebben wij een top drie positie in de wereld.’

 

Wat kunt u over de plannen voor de komende drie jaar zeggen?

‘Van oudsher wordt er vanuit het product gedacht dat in de markt wordt gezet. Door de afname van het aantal veehouderijbedrijven en de steeds hoger opgeleide boer werkt een klantgerichte benadering echter beter. Het gaat niet meer om het laten zien van het product, maar om het zijn van een gesprekspartner voor de klant. Meedenken op strategisch niveau en zorgen voor passende oplossingen. Kortom; de klant meer centraal zetten. Hierin speelt marketing een grote rol. Als we dat voor elkaar krijgen is de sky the limit.’

 

Dat betekent meer werk voor Marketing en de Manager Global Marketing!

‘Marketing is volgens mij de spin in het web van onze organisatie. Was het eerder bij wijze van spreken een foldertje in elkaar zetten, nu is Marketingmanager een zware positie. Met inventariseren wat klanten willen, waar de behoeften liggen en vervolgens bestaande en nieuwe producten voorbereiden voor sales. Ook vindt er heel veel contentcreatie plaats, onder meer dankzij de vakbladen die hier worden gemaakt. Ook dat willen we beter benutten voor onze marketingactiviteiten. Onze waarden en slogan BETTER COWS | BETTER LIFE moeten continu worden uitgedragen. De nieuwe Manager Global Marketing gaat dat allemaal coördineren. Ook internationaal. Alles moet door de marketingsluis.’

 

Wat moet de Global Marketing Manager in huis hebben om CRV top of mind te laten zijn?

‘Kort gezegd vind ik drie zaken er bovenuit steken: verfrissende marketingkennis, stevige management skills en agrarische feeling.’

 

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over CRV. De functie van Global Marketing Manager is inmiddels vervuld, maar je kunt nog wel solliciteren op Areahoofd.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Marketing Communicatie Manager
Sales Manager Northern Europe
Business Unit Manager Swine