nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Frans De Ruyter

Managing Director Bij Machandel

Hoewel het geitenwollensokkenimago er ondertussen helemaal af is, zijn de idealen allerminst verdwenen. Het Friese Machandel groeide in 40 jaar uit tot de grootste bioconservenproducent in Nederland en expandeerde vooral de laatste 6 jaar.

Waren het 40 jaar geleden nog vooral hippie-achtige figuren die een biologische levensstijl aanhielden, vandaag de dag is biofood onder allerlei consumenten hip en trendy. ‘Wie had ooit gedacht dat bruine bonen in een potje nog eens zo populair zouden worden’, zegt Frans de Ruyter, sinds eind 2017 Managing Director van Machandel. ‘Peulvruchten lopen heel hard, maar ook de vraag naar alle notenproducten waaronder pindakaas, amandel- en hazelnootpasta’s is groot.’ Machandel in Haulerwijk produceert naast groenteconserven ook sauzen, soepen, smoothies, ketchup en mayonaise. Met 430 verschillende halffabricaten en 1.500 eindproducten behoort Machandel tot de Nederlandse top van biofoodproducenten. In 6 jaar tijd verviervoudigde de omzet; van 7 miljoen euro in 2012 naar 31 miljoen in 2018.

Groeien als kool

Bovendien is de groeipotentie hoog. ‘We hebben goud in handen. De biowereld is enorm in beweging. Je ziet allerlei hippe startups ontstaan en ook de grote retailers overwegen meer in bio te doen. Ook wij groeien als kool, maar moeten wel rekening houden met toenemende concurrentie. Een andere bedreiging is het aanbod van grondstof. Op dit moment is dat onvoldoende. De vraag stijgt zo hard dat we het met de sales rustig aan moeten doen, anders krijgen we het niet geproduceerd. Uitbreiding van 2 naar 3-ploegendienst is dan ook geen vraag van of we het doen, maar van wanneer.’ Het verhaal van Frans maakt duidelijk dat de biologische markt steeds volwassener wordt. En de eisen van de consument veranderen mee. ‘Mocht een biologische appel vroeger nog een plekje hebben, nu wil de consument A-kwaliteit. Klanten willen dat de biologische sector professioneler wordt. Ook wij moeten daarin mee, willen wij de groei beheerst kunnen blijven leveren. Kijk, een Unilever of HAK zullen wij niet worden, maar ik streef er wel naar om van de kleinere bedrijven de grootste te zijn.’

"We hebben goud in handen"

 

Are you part of our dream?

Een onderneming gedreven op waarden, want de idealen waar het in 1978 mee begon, zijn er nog steeds. ‘Doel is de wereld verbeteren met biovoedsel. Daarom zit ìk hier ook. Tijdens mijn sollicitatie vroeg de Engelse aandeelhouder mij ‘Are you part of our dream?’ Dat is iets heel moois. Het gaat niet sec om geld verdienen. Natuurlijk hebben we rationale zakelijke managers nodig, maar we hebben tegelijk ook warme relaties met onze klanten. De gunfactor is heel hoog, zo anders dan in de retail en FMCG-wereld waar relaties tussen supermarkt en leverancier niets voorstellen. In de biowereld beschaam je elkaar niet. Dat terwijl we toch zaken doen met grote bioboeren. Daar is niets wolligs bij. Het zijn goede ondernemers en ze hebben ook nog eens idealen. Van die combinatie word ik warm.’

Rebelsheid

Net zoals van het neerzetten van een bedrijf waar je trots op kunt zijn en respect krijgt van klanten en consumenten uit heel Europa. Daarnaast hoopt Frans een sterk eigen merk neer te zetten. Daarbij kijkt hij met bewondering naar Tony Chocolonely. ‘Weliswaar een ander vakgebied en een andere positionering, maar de businesscase is een geweldig rolmodel. Wat dit chocolademerk in korte tijd heeft neergezet, is opzienbarend. Of je die rebelsheid ook van mij kunt verwachten? In zekere zin wel ja.’ Zo blijkt maar weer; ook in de food is alles marketing. Prioriteit ligt nu bij de professionaliseringsslag die Machandel als voedselproducent een stap verder moet brengen. ‘Daarvoor heb ik een Supply Chain Manager nodig voor de nog op te richten afdeling Supply Chain. Het liefst iemand die bij een groter bedrijf heeft gezien hoe het “kunstje” werkt en het hier kan implementeren. Een professional in zijn vak en het talent om collega’s mee te krijgen. Het leuke bij ons is, is dat er nog niet veel zaken vastliggen en de nieuwkomer deze vorm mag geven. Zodra de zaken tussen sales, productie, inkoop en voorraadbeheer op de rit zijn, kunnen we met klanten om tafel over het beter integreren van acties bij afnemers. Doordat wij veel te maken hebben met seizoenspieken is dat een hele uitdaging. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van traditioneel conservenbedrijf naar moderne gemaksproducten, dus voorlopig is hier genoeg te doen.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Machandel.  

De functie van Supply Chain Mananger (MT-lid) is inmiddels vervuld, maar je kunt onze consultants altijd vragen of er hier of elders andere mooie posities open staan. Check snel onze actuele vacatures.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

General Manager
Logistiek Manager
Product Developer