nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Kim Van Meel

General Manager Northern Europe Bij Ausnutria B.V.

Wie op de trein wil springen; het is nú het moment. Zuivelonderneming Ausnutria laat mooie groeicijfers zien en de rek is er nog lang niet uit.

Met een winstgroei van bijna 45 procent in 2017 en een alsmaar uitdijend marktaandeel is internationaal opererende zuivelonderneming Ausnutria uitgegroeid tot een van de grotere bedrijven in de kindervoeding. De hoge kwaliteit opvolgmelk en peutermelk die over de hele wereld worden afgezet, zijn beter bekend onder de merknamen Kabrita en Neolac. Onderscheidende producten; want de koemelkproducten zijn biologisch en in het segment geitenmelk is Ausnutria in sommige delen van de wereld marktleider. ‘Ons bedrijf groeit snel en is constant in ontwikkeling. Nog niet eerder werkte ik voor een organisatie dat zulke groeicijfers liet zien. Het maakt ons als werknemers trots!’

Hoe vangen jullie die groei op?

‘Iedereen pakt zijn rol. Dat moet ook om het bedrijf als zodanig klaar te maken voor de nog grotere groeiprognoses. Naast innovatie en merkcommunicatie is het optimaliseren van processen en procedures belangrijk om de verwachte groei te realiseren. Om deze groeiende vraag bij te houden heeft de organisatie een nieuwe productielocatie geopend in Heerenveen. Momenteel zijn we druk bezig met het verder opschalen van de productie op deze locatie; dit zal zorgen voor voldoende productiecapaciteit en biedt nog meer potentie voor de toekomst.’  

Is het jullie onderscheidend vermogen of iets anders?

‘Je kunt natuurlijk niet om de impact van China heen, met 17,8 miljoen geboortes per jaar. Tel daarbij op dat de eenkindpolitiek in 2016 is losgelaten. Daarnaast hebben wij met onze merken een unieke propositie ten opzichte van bestaande spelers in de markt. Hoewel geitenmelk als basis voor flesvoeding nog relatief onbekend is, kiezen steeds meer ouders voor deze optie. Een geit is lief, slim, grappig en ondeugend. Maar bovenal is de Nederlandse geitenmelk die wij gebruiken voor onze producten van erg hoge kwaliteit dankzij het kwaliteitssysteem dat onze geitenhouders hanteren.  Daarnaast is geitenmelk van nature mild en voedzaam; fijne kenmerken die maken dat wij iets bijzonders te bieden hebben binnen de gevestigde orde van kindervoeding. Maar wij bieden natuurlijk ook mogelijkheden voor ouders die kiezen voor flesvoeding op basis van koemelk. Wij vinden het vooral belangrijk dat ouders de mogelijkheid hebben om een keuze te maken die het beste bij hun kindje past. Borstvoeding is het beste, maar ook voor ouders die daar niet voor kiezen of over willen stappen op opvolgmelk, is het belangrijk dat ze goede informatievoorziening ontvangen van experts.’

Kunnen jullie tegen de marketingbudgetten van de marktleiders op?

‘Tegen de budgetten niet, daarom moeten wij op een non-conventionele manier ervoor zorgen dat moeders ons leren kennen en kopen. Old school awareness en trial generen is achterhaald; alles is digital. Zonder de buis op te gaan zoals de marktleiders dat doen, kun je ook als kleiner merk – mits je de digital skills voor elkaar hebt -  toch je doelgroep bereiken en hen het merk laten beleven. Het digitale kanaal is enorm belangrijk voor ons om op een effectieve en efficiënte manier engagement bij “first time moms” te realiseren. Als je dat goed in de vingers hebt, red je het ook met een kleiner budget.’

"Mijn doel is het neerzetten van een best-in-class team"

 

Hoe sta jij daarin als leidinggevende?

‘Als hoofd van de nieuwe business unit Noord-Europa die zich op de kaart moet zetten, ben ik resultaat gedreven. Ik houd van collega’s die initiatief tonen, kansen zien en ze omzetten naar commercieel succes. Zie je kansen? Pak ze. Voor goede ideeën is er absolute vrijheid om deze uit te werken en successen te boeken. Ook heb ik waardering voor collega’s die werken aan hun eigen ontwikkeling en continu willen leren.’

Wat is de beste tip die jij, met je internationale marketingervaring in FMCG, kunt geven?

‘Dat zijn er drie. Specialiseer in de talloze mogelijkheden die digital biedt. Daar zit het succes van een goed vraagcreatiemodel. Ten tweede: kruip elke dag in de huid van je doelgroep, begrijp wat er bij je doelgroep speelt, welke vragen ze hebben, welke eventuele dilemma’s er zijn en hoe zij aankijken tegen onderwerpen. Als we onze moeders goed begrijpen kunnen wij vervolgens impact maken en betekenis geven aan hun leven en dat van hun kleintje.  Als laatste: Wie progressie wil boeken in het bedrijf waar hij werkt of in zijn of haar eigen carrière, moet slim kunnen netwerken, zowel intern als extern. Netwerken is een belangrijke asset om succesvol te zijn. Dat geldt hier ook. Gebruik het op een manier om van elkaar te leren, samen te werken en elkaars expertise maximaal te benutten!’

Is Ausnutria een ambitieuze club?

‘We hebben een grote groeiambitie; de toekomst ziet er veelbelovend uit. Verwachtingen die wij baseren op drie zaken: Ten eerste hebben wij als relatief kleine speler veel potentieel, omdat veel moeders ons nog niet kennen. Verder verwachten we veel groei te halen uit geografische expansie en onze focus op early innovatorsschap in plaats van een late majority organisatie te zijn; is een derde winfactor. Belangrijk daarbij is om vast te houden aan de no-nonsense en ondernemende cultuur van dit bedrijf. Ook dat is een belangrijke succesfactor.’

En als werkgever?

‘Het is een kleine organisatie, zonder de geijkte lagen die traditionelere organisaties hebben. Daardoor zijn we wendbaar, kunnen we snel schakelen en krijgen goede ideeën de ruimte en vrijheid. Zie ons als een start-up, waar veel support is voor ontwikkelings- en groeimogelijkheden van personeel. We bieden uitstekende arbeidsvoorwaarden en wat sfeer betreft moet je denken aan een no-nonsense en get-it-done mentaliteit. Verder is Zwolle ook prima aan te rijden vanuit de Randstad, het noorden en oosten.’

Je maakte driekwart jaar geleden zelf de overstap. Nu zoek je uitbreiding voor je team.

‘Mijn doel is het neerzetten van een best-in-class team. Passie voor je vak uitdragen en doelgericht werken, maar balans is minstens zo belangrijk. Dat is de voedingsbodem voor een goed functionerend team. De nieuwe Online Marketeer Northern Europa moet op bepaalde gebieden in digital kunnen excelleren; op andere gebieden moet de online marketeer een goede sparringpartner kunnen zijn voor externe bureaus. Verder is vasthoudendheid een goede eigenschap, want je zult je steeds moeten aanpassen aan nieuwe mogelijkheden en features. Hoewel moeder zijn geen vereiste is, moet je wel iets hebben met moeders, baby’s of gezonde producten. Dat mooie verhaal dat wij hebben, moet immers bij hen terecht komen.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Ausnutria.  

De functie van Online Marketeer Northern Europa is inmiddels vervuld, maar hieronder staan nog enkele andere vacatures bij Ausnutria.

Andere vacatures bij Ausnutria:

Check ook snel al onze actuele vacatures.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Product Developer
Performance Process Engineer
Proces Technoloog