nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Tjerk en Marèl

Manager en HR-Adviseur Bij Motip Dupli B.V.

Volgens ingewijden is het de leukste werkgever van Friesland. Tegelijk is het ook een onderschat bedrijf, want vrijwel iedereen die een kijkje neemt bij Motip Dupli in Wolvega is onder de indruk van de grootte, het assortiment en de ambitie.

Ze stippelen hun eigen koers uit en dat gaat ze goed af. Er wordt fors geïnvesteerd in productieprocessen, lopen voorop in de laatste wet- en regelgeving en ondernemen veel voor het welzijn van het personeel. Dit alles om uiteindelijk de ambitieuze doelstelling, een omzetgroei van 200 miljoen naar 400 miljoen euro in 10 jaar tijd; ofwel 7 procent per jaar, te realiseren. 
Dat doet Motip Dupli met de productie van een groot assortiment spuitbussen voor de automotive, de doe-het-zelf en de industriële markten. Van kwalitatief hoogwaardige (auto)lakken tot technische producten als remmenreinigers en siliconensprays. Europees marktleider Motip Dupli heeft een fabriek in Wolvega en twee in Duitsland waarvan er één plamuren maakt. Producten die bekend staan om hun hoge kwaliteit. Toch weten veel mensen niet dat het afvulbedrijf zo’n mooie business heeft neergezet. Dat er méér achter de spuitbus zit, ervaarden Front Office Manager Tjerk van der Velde en HR-Adviseur Marèl Reitsma.

Waar komt het succes van Motip Dupli vandaan?

Tjerk: ‘Vijf jaar geleden kwamen er 50 miljoen bussen van de lijn in Wolvega, dit jaar moeten dat er 80 miljoen zijn. Het is een combinatie van marktgroei en optimalisatie van onze productie- en bedrijfsprocessen. Vorig jaar zijn we verdubbeld in opslagcapaciteit, met een nieuw volledig geautomatiseerd magazijn met 10.000 paletplaatsen. Dit jaar komt er nog een nieuwe productielijn bij. Er zijn dus behoorlijk grote stappen gezet.’

Wat merkt het personeel van deze investeringen?

Tjerk: Enkele jaren geleden hebben we als langetermijnstrategie customer intimacy omarmd. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen, opbouwen en onderhouden van een lange termijnrelatie met de klant. In samenspraak met onze klanten proberen we samen tot de best mogelijke oplossing voor de klant te komen. Met salestrainingen tillen we collega’s door heel Europa naar een hoger niveau; van product seller naar concept seller. Wij verkopen niet slechts producten, maar een totaalpakket inclusief logistieke oplossingen, ondersteuning in wet- en regelgeving, etc. De trainingen worden ondersteund met een op maat gemaakt E-Learning programma. Nu en in de komende jaren wordt hierin fors geïnvesteerd. Het is dan ook een mooie periode om in te stappen!’
Marèl: ’Er gebeurt veel èn er kan hier veel. Geen dag is hetzelfde. Naast trainingen die gegeven worden om de nieuwste kennis je eigen te maken omtrent onze producten, staan we ook open voor collega’s die aan hun persoonlijke ontwikkeling willen werken. Zo werken we bijvoorbeeld veel met Discovery Insights; De informatie wordt gebruikt als een handleiding. Hoe steek je in elkaar? Waar liggen je kwaliteiten? Dit komt niet alleen in werksituaties van pas, maar ook privé kan je er profijt van hebben.' 

Motip Dupli wordt soms de leukste werkgever van Friesland genoemd. Hoe dat zo?

Marèl: ‘Nou, het eindejaarsfeest is erg gezellig! Ook de opening van het nieuwe magazijn werd groots gevierd. Er is een actieve personeelsvereniging, een goede en informele sfeer, iedereen kent elkaar en is gemakkelijk benaderbaar met vragen. Collega’s hebben wat voor elkaar over. Motip Dupli is gewoon een leuk bedrijf om voor te werken.’

 

Deel jij die mening ook, Tjerk?

‘Kan haast niet anders, toch? Ik wil er nog wel bij aanvullen dat werknemers, uit alle lagen van de organisatie, betrokken worden bij zaken en verbeterprojecten. Er is hier geen sprake van een top down benadering. Je persoonlijke inbreng en ervaring geven sturing aan je eigen werkdagen en dat zorgt ook weer voor nieuwe mogelijkheden.’

"Er gebeurt veel èn er kan ook veel"

 

Hoe zit het met de doorgroeimogelijkheden?

Marèl: ‘Door de groei die de organisatie doormaakt ontstaan er als vanzelfsprekend mogelijkheden. Als je ambities hebt zijn deze bespreekbaar. We zien bijvoorbeeld dat collega’s soms naar een andere functie of afdeling stromen. Een goed voorbeeld hiervan is de afdeling Front Office van Tjerk; daar is nu ruimte voor een Accountmanager/ Relatiebeheerder Oost-Europa, omdat er een collega naar een andere functie is doorgegroeid.’

 

Wat doet het Front Office team?  

Tjerk: ‘Vanuit Wolvega ondersteunt mijn team de sales en klanten in de verschillende landen. Wij onderzoeken of wij kunnen leveren wat de klant wil. Er zijn veel variaties en iedere klant wil wat anders wat betreft samenstelling, verpakking, vormgeving etc. Wij vertalen deze wensen naar de interne organisatie en koppelen die vervolgens weer terug naar de klant. Een heel traject waarin je continu moet schakelen zoals bijvoorbeeld met het laboratorium, de afdelingen logistiek en inkoop. Daarvoor moet je de juiste prioriteiten stellen. Zeker in een ad-hoc situatie moet je de hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden. Kortom: een aanspreekpunt en vraagbaak voor in- en extern. Een echte spilfunctie.’

 

Geen sales?

Tjerk: ‘Aan koude acquisitie doet mijn team niet, maar we laten het niet na om bepaalde producten aan het pakket van bestaande klanten toe te voegen. Het schuurt dus wel tegen sales aan, maar waakt ook voor de belangen van de fabriek. Je moet dus stevig in je schoenen staan, gestructureerd en nauwkeurig zijn en het leuk vinden om iedereen in dat proces op de hoogte te houden. Ook zul je frequent onze collega’s en klanten in Europa bezoeken.’ 

 

Wat betekent de organisatie voor anderen?

Marèl: ‘We streven ernaar een modelbedrijf te zijn, zodat collega’s met trots kunnen vertellen over Motip Dupli. Dit doen we onder meer met een ‘fit-for-the-job’ beleid. Daarnaast is er een vitaliteitsteam dat gericht is op het ondersteunen van een gezonde levensstijl. Ook doen wij jaarlijks een Periodiek Medisch Onderzoek en bieden we lifestyle counseling aan. Zo wil de organisatie bijdragen aan het welzijn van de mensen.’
Tjerk: ‘We zijn een chemisch bedrijf dat aan zeer strenge eisen moet voldoen. Als modelbedrijf is continue verbetering ons streven. Daarnaast zijn we aangesloten bij verschillende initiatieven waaronder de Principles of UN Global Compact. Het sturen op ISO-normen is voor ons ook erg belangrijk.’

Wat gaf jou de doorslag om voor Motip te kiezen?

Tjerk: ‘De functie! Die sprak mij aan. En de informele cultuur en het klantcontact. Voorheen was deodorant de enige spuitbus die ik gebruikte, inmiddels weet ik dat er een hele wereld achter schuil gaat. Een boeiende wereld ook, kan ik je vertellen!’
Marèl: ‘Ik had vanuit mijn vorige functie al contact met Motip Dupli en het leek mij een erg leuke organisatie om bij te werken. De collega’s, de sfeer, de functie en de vrijheid die je krijgt bevestigen dat voor mij elke dag weer.

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Motip Dupli en over de vacature voor Accountmanager/ Relatiebeheerder Oost-Europa.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Internationaal Accountmanager/ Relatiebeheerder
Product Manager Doe-het-zelf, Automotive &...
Engineer Industriële Automatisering