nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Brahim Bozia

Chief Operating Officer Bij BioChek

Bijna niemand bij BioChek werkt nog in de functie waarin hij ooit is begonnen. Het bedrijf in veterinaire diagnostiek zit al jaren in een positieve flow en voorlopig komt er nog geen einde aan die groei. Dat biedt kansen.

Twintig jaar geleden begon BioChek met diagnostische kits in de pluimveesector. Inmiddels zijn ze wereldwijd een gevestigde naam, in elk land actief. ‘Noem onze naam en iedereen weet waar je het over hebt’, aldus COO Brahim Bozia. BioChek produceert 21 verschillende ELISA-kits: testen voor het opsporen van antilichamen of antigenen tegen verschillende ziekten die vaak voorkomen bij pluimvee en de laatste 5 jaar ook bij varkens. De kits worden in het Verenigd Koninkrijk geproduceerd. R&D, sales, marketing en logistiek vinden plaats in het hoofdkantoor in Reeuwijk.

BioChek, een bekende naam in de pluimveewereld…

‘Het mooie daarvan is dat ik potentiele klanten niet hoef te overtuigen van de kwaliteiten van onze producten en bijbehorende technische service. Wij verkopen het complete portfolio in pluimvee diagnostiek en hebben een aantal unieke eigenschappen; als je dat kunt overbrengen koopt hij zeker 80 procent ons hele gamma. In de varkensmarkt moet je iets meer vertellen, omdat we daar nog niet zo lang bezig zijn. De zaken gaan goed. Vergeleken met 2 jaar geleden is de productielocatie in Engeland verviervoudigd. Hierdoor is meer ruimte gecreëerd om de huidige groei aan te kunnen. Dat betekent ook dat we hier in Reeuwijk, qua ruimte en personeel, ook minimaal naar een verdubbeling moeten. Eind volgend jaar betrekken we daarom een nieuwe locatie.’

Doen jullie goed!

‘In de 11 jaar dat ik bij BioChek werk, heb ik nog geen jaar meegemaakt dat we niet groeiden. In 2007 bedroeg de omzet nog 1,3 miljoen euro. Voor dit jaar is dat opgehoogd naar het geplande budget  van 15 miljoen en we denken dat er nog meer in zit. Dat moet deels uit de varkensmarkt komen. De positionering van onze producten in Oost-Europa en Azië kost veel energie en tijd, omdat de sector versplinterd en minder georganiseerd is dan de pluimveesector. Wordt in pluimvee het gehele portfolio doorgaans bij 1 bedrijf ingekocht, de varkenssector daarentegen is het gewend dat ze verschillende leveranciers hebben. Daarnaast werkt de buitenlandse varkensindustrie vaak met commerciële labs en dierenartsen. Dat vergt een andere marktbenadering.’

Waar wil je naartoe? Wat is je doel?

‘De ambitie is dat de omzet over 5 jaar verdrievoudigd is. Dit kan alleen als we de juiste producten hebben en de juiste mensen. In de pluimveemarkt zijn we met een aandeel van 16 procent marktleider. Heb je het specifiek over PCR en ELISA dat praat je over een marktaandeel van 40 procent. Als de branding en awareness van onze producten in de varkensmarkt slaagt, denken we ons marktaandeel van zo’n half procent op te krikken naar 3 procent in 2023. Wat PCR en ELISA betreft gaan we voor een groei van 5 naar 15 procent. Het is een ambitieuze doelstelling, zo realiseer ik me, maar wel haalbaar als je weet dat we tot nu toe jaarlijks 15 procent groeiden.’

Waarmee springt BioChek eruit?

‘Dat we zo compleet zijn, maakt ons bijzonder. Het pluimveepakket is een totaalpakket met een uitgebreide softwaretool waarin alle data te vergelijken zijn en trends zijn te ontdekken. ICT-systemen van anderen gaan niet verder dan louter resultaten uitlezen. Wij zorgen voor een betrouwbare uitslag en een goede interpretatie zodat de klant de juiste vervolgstap kan nemen. Daar heeft de dierenarts veel aan! Temeer omdat de data 24/7 en overal zijn in te zien, waar anderen het met een stand alone op het lab moeten doen.’

Jullie gaan wel met de tijd mee. Welke trends zien jullie nog meer?

‘Vroeger monitorden we met de ELISA techniek, maar tegenwoordig doen we de diagnostiek ook meer en meer met PCR. Had je eerder een wachttijd van 3 tot 5 weken om een ziekte of vaccinatie aan te kunnen tonen, met PCR is de uitslag er binnen 2 dagen. Snelheid wordt steeds belangrijker, maar easy-to-use ook. Was PCR vroeger nog vrij ingewikkeld, nu maken we het zo gemakkelijk mogelijk. Het liefst willen we binnen 2 of 3 stappen tot een uitslag komen. Een andere ontwikkeling zijn de multiplex systemen. Niet meer 1 test per ziekte, maar 1 swab en 6 uitslagen in 1 keer. Bovendien wordt de wetgeving uitgebreider en strenger; gevolg is dat de veterinaire diagnostiek de humane volgt. Betrouwbaarheid staat op 1!’

Wat doet BioChek aan R&D?

‘We hebben een sterk R&D team dat elke 2 à 3 maanden met nieuw product komt. Er komt dus veel uit de pijplijn, zoveel dat het ons moeite kost om te focussen. Om die reden is besloten dat PCR het speerpunt is. De Business Unit Manager Swine die we zoeken, gaat helpen bepalen op welke producten het zwaartepunt komt te liggen.’

Wat voor type mensen kunnen die groei invullen?

‘Toch wel zelfstandige en flexibele professionals die de ambitie van BioChek begrijpen. We werken vanuit een bepaalde strategie, maar als de markt verandert, moeten de mensen mee veranderen. Ik houd ervan als mensen met ideeën komen en mij vertellen hoe het misschien beter kan werken. Mensen die zeggen; “maar we hebben het jarenlang zo gedaan”, daar kan ik niet zo goed tegen. Ook aan een afwachtende houding heb ik een hekel. Als jij vindt dat je als marketingmanager niet met het reclamebureau kunt werken, zoek je een ander bedrijf. Voldoet een productflyer niet meer? Zeg het. Ik neem je aan om je expertise, ik wil geen volger. Vind jij als Business Unit Manager dat je op een bepaald congres of beurs moet zijn, overtuig mij en ga. Het gaat goed met de organisatie, de financiële middelen zijn er, niets houdt ons tegen om dingen uit te proberen of te testen. We doen het met elkaar, als een team, in een open en directe setting.'

Ben jij ook zo aan de top van het bedrijf gekomen?

‘Ongeveer wel ja. Na mijn studie Organische Chemie heb ik 4 jaar als accountmanager in de humane diagnostiek gewerkt. Vervolgens ben ik overgestapt naar Thermo Fisher Scientific, een toeleverancier van apparatuur voor laboratoria. Bij mijn start was ik verkoper Europa, maar mijn regio werd uitgebreid en er kwamen meer verantwoordelijkheden bij. Toen BioChek op de deur klopte, heb ik eerst geweigerd, maar een jaar later ging ik overstag voor een internationale rol waarbij ik niet alleen Europa, maar ook het Midden-Oosten en Afrika als werkgebied kreeg; een mooie uitdaging. Vier jaar later groeide ik door naar Sales Manager Azië, vervolgens werd ik Sales Director en sinds vorig jaar ben ik COO. Bijna niemand hier werkt nog in de functie waarin hij of zij begonnen is. Iedereen groeit door. Dat moet je ook willen. Het hoort bij de transitie van entrepreneur naar professionele organisatie. Ik ben er trots op dat we dit met een klein team toch maar mooi voor elkaar hebben gebokst. En het is niet klaar hè. De plannen en veranderingen voor de komende 5 jaar bieden volop carrièremogelijkheden. Mensen met ambities kunnen hier ver komen.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over BioChek en over de vacatures die open staan:

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Business Unit Manager Swine
Technisch Specialist Rundvee