nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Patrick Van der Kleij

CEO Bij IQI BV

Ze creëerden hun eigen markt in petfood specialties en dat doen ze zo goed dat veel traditionele spelers in de petfood industrie trouwe klant bij IQI zijn.  CEO Patrick van der Kleij is hard bezig om IQI naar het volgende level te brengen. En daar kan hij een nieuwe steunpilaar goed bij gebruiken.

“Duck should be duck.” Met deze zin is eigenlijk alles gezegd over de nummer 1 kernwaarde van IQI Certified Petfood Ingredients. Dit is waar Patrick en zijn team van 25 werknemers voor staan. Een zo puur en echt mogelijk product. Als op de petfoodverpakking staat dat er lam in zit, dan zit het er ook in. Bovendien hebben de afnemers, de bekende petfood merken, inzicht in waar IQI de producten vandaan haalt. Producten die IQI vaak zelf ontwikkelde en zodoende zijn eigen markt creëerde.

Je eigen product bedenken en daarmee wereldwijd succes hebben. Dat is toch de droom van elke ondernemer?

‘De innovatieve drive die ons heeft ons gebracht waar we nu staan, wil ik dan ook absoluut doortrekken. Naast het hoofdkantoor in Ermelo, beschikken we over een logistieke hub in Coevorden en een in Californië, maar ik wil de vleugels geografisch verder uitslaan. Ik merk bijvoorbeeld dat als we aan de Oostkust van de VS ook een hub hebben, we de concurrentie beter kunnen aangaan. Transport is duur en vergeet je carbon footprint niet. Verder zie ik kansen in volwassen markten zoals de EU en de VS, maar zeker ook in de opkomende markten zoals Azië. Volumematig denk ik ook groei te kunnen realiseren, want we zijn nog niet bij alle petfood producenten binnen. Ik zit nog niet zo lang bij IQI, maar ik verwacht binnen een aantal jaar de omzet te verdubbelen. Een uitdaging, maar volgens mij moet het kunnen.’

Je klinkt aardig zeker van je zaak.

‘Dat komt omdat wij iets unieks in handen hebben. Ingrediënten waarmee petfood merken zich kunnen onderscheiden in de markt. Qua voedingswaarde, maar ook in de marketing ervan. In totaal gaat het om 25 verschillende categorieën en 54 variëteiten. De premium dierlijke eiwitten, diepvries vlees en oliën en vetten worden wereldwijd gesourced. Belangrijk is dat wij ervoor zorgen dat het materiaal gescheiden blijft. Vroeger kwam bijvoorbeeld pluimveemateriaal op één hoop terecht, maar alles wat extra waarde heeft, kun je beter apart verwerken. Daarbij richten wij ons op langdurige samenwerking en partnerships. Van commodity handel blijven we weg. Waar renderers zich voornamelijk op de bulk richten, is IQI een echte nichespeler.’

"Ik ging van een olietanker naar een speedboot"

 

Wat zijn de belangrijkste trends in de petfoodindustrie?

‘Wat consumenten van de voedingsindustrie verlangen, wordt gekopieerd naar de petfood. Totale transparantie over de oorsprong van producten. Claims als bevat zalm of lam zijn een trend. Nog verder gaat dat met omega-3 olie. Wij zijn daar heel sterk in. Onze promotiecampagne ‘Lamb should be lamb’ maakt duidelijk waar we voor staan; pure en echte producten. Waar andere bedrijven veelal geheimzinnig blijven en niet vertellen waar ingrediënten vandaan komen, kunnen al onze afnemers online analyses inzien over onze processen en controles. Traceability is heel belangrijk voor ons. Een A-merk wil dat dieren goed zijn behandeld en de kwaliteit moet goed zijn. Hoewel wij al heel lang open zijn over onze producten, productieprocessen en supply chains is dat in de EU geen verplichting, in de VS inmiddels wel. We waren de markt dus ver vooruit. Het gaat over vertrouwen, gezondheid en de humanization van huisdieren. Baasjes vertroetelen hun huisdier meer, zien het als een kind. De opkomst van snacks is daar ook een gevolg van.’

Houden jullie rekening met duurzaamheid?

‘Jazeker, ons businessmodel hangt van recyclen aan elkaar. Een mooi voorbeeld is een mosselsorteerder in Nieuw-Zeeland. Die gooide voorheen de exemplaren met een barst in de schaal weg, aan het ophalen waren ze geld kwijt. Zonde! Mossels zijn een prachtige grondstof met veel voedingswaarde en marketing potentieel. Sustainability is absoluut een onderdeel van ons bedrijf. Een taak van de nieuwe man of vrouw is dan ook om nieuwe projecten in het hergebruiken van afvalstromen in succes om te zetten.’’

Je werkte als salesmanager in de feed en als commercieel directeur in de food. Waarom maakte je de overstap naar petfood?

‘Ik kende IQI al als klant bij mijn vorige werkgever, een grote speler in commodities. Ik was commercieel verantwoordelijk voor de paar specialties die wij als exclusieve partner voor IQI maakten. Ik wilde heel graag nog meer specialties maken. Echter, met dat segment is het zo dat de kansen voor een betere verwaarding door velen wel worden gezien, maar uiteindelijk weinigen er echt mee beginnen. In de rendering draait het allemaal om commodity; dat zit in hun DNA. IQI deed het wel! Die had er een complete business omheen gebouwd. Verder had ik de wens om een overstap te maken van commercieel naar algemeen management en van een groot naar een klein bedrijf. Nu ben ik van een olietanker in een speedboot terecht gekomen waar je snel moet schakelen, kansen moet pakken, wendbaarder bent en je écht moet ondernemen. Zo leuk!’  

En nu door naar de volgende groeifase van de organisatie!

‘Na bijna 25 jaar is de pioniersfase definitief voorbij. Organisatorisch willen we een sprong maken en met extra mankracht een flinke dot gas geven om naar het volgende level te komen. De Business Development Manager die erbij komt, is één van de zwaarste functies binnen IQI. En cruciaal voor onze groei. Een job waarin je de hele wereld over vliegt. Je gaat mogelijkheden in bijvoorbeeld Nieuw Zeeland zoeken, kijken wat er in Brazilië te halen is en je probeert een project in Thailand op poten te krijgen. In deze functie zit je met veel partijen - grotendeels renderers - om tafel om te bespreken welke stromen meerwaarde kunnen hebben.

Dat sparren met klanten is om na te gaan hoe wij ze kunnen helpen. Zij kunnen een vraag hebben over bijvoorbeeld het inbrengen van een hoger vleespercentage in hondenbrokken door te kijken of er een manier te vinden is om het vochtpercentage in vlees te reduceren. Zo doe je inspiratie op en komen er veel opportunities op je af. Eigenlijk ben je continu de markt aan het scannen met als doel nieuwe producten herkennen. Hierna ga je prioriteren, afstemmen en testen. Daarbij is een reality check met sales en klanten natuurlijk cruciaal.’

Moet je als IQI-werknemer iets met huisdieren hebben?

‘Je moet het wel een beetje leuk vinden. Veevoer is heel rationeel; het draait vooral om prijs. Petfood is leuker. Sexyer dan feed. Een gezonde markt die groeit, waar geld te verdienen valt, waar flink geïnnoveerd wordt en waar meer knoppen zijn om aan te draaien. Het houdt niet op bij voedingswaarde maal prijs.’

IQI is gestart als familiebedrijf. Is daar nog iets van over?

‘Dat familiaire is nog steeds aanwezig. Collega’s zorgen voor elkaar en er is ruimte voor een babbeltje. We gaan lunchwandelen, hebben een kerstdiner en trekken er elk kwartaal met elkaar op uit. Als je hier werkt, ben je onderdeel van de familie. In positieve zin.’
 

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de functie van Business Development Manager en over IQI Petfood Ingredients.

CEO Patrick van der Kleij

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Business Development Manager
Teamleider Product Development Cooking, Baking &...
Product Developer