Bezoekers van EUROPEAN AEROSOLS in Wolvega zijn steevast onder de indruk van de grootte, het assortiment en de ambitie. Marketing Manager Fokke Ros weet meer over de nieuwe koers en welke uitdagingen die aan marketing biedt.

Fokke Ros - Marketing Manager bij European Aerosols

Bezoekers van EUROPEAN AEROSOLS in Wolvega zijn steevast onder de indruk van de grootte, het assortiment en de ambitie. Marketing Manager Fokke Ros weet meer over de nieuwe koers en welke uitdagingen die aan marketing biedt.

Fokke Ros - Marketing Manager bij European Aerosols

nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

‘Hier mag je buiten de lijntjes kleuren’

Tevreden leidt Fokke ons rond in het onlangs opgeleverde Experience Center van EUROPEAN AEROSOLS in Wolvega. De nieuwe locatie aan de overkant van het hoofdgebouw is een showroom met retailconcepten van de A-merken die EUROPEAN AEROSOLS op de markt brengt. Naast een showroom bestaat de ruimte uit een werkplaats, demonstratieruimte en diverse vergaderzalen. ‘We trainen en vergaderen hier in een omgeving die herkenbaar is voor eindgebruikers van onze productoplossingen. Zij kunnen hier zien en ervaren hoe onze spuitlakken en technische sprays werken. In de werkplaats staat een all-in-one spuitcabine. Dit is een ruimte waarin als het ware een klein schadeherstelbedrijf ligt opgesloten’, licht Marketing Manager Fokke Ros toe. Aan de muur hangt een Mini. Die opvallende eyecatcher hangt er niet voor niets. ‘Het idee is dat bezoekers met de auto op de foto gaan en dat online posten. Mooi marketingtrucje.’

Het Experience center ziet er gelikt uit en de productielocatie en kantoren hebben een behoorlijke omvang. Waarom wisten wij dit eerder niet?

‘Op voorhand hebben mensen vaak geen idee dat er zoveel toepassingsmogelijkheden zijn voor spuitbussen. Onze ambitie is groot, namelijk een omzetgroei van 200 miljoen naar 400 miljoen euro realiseren in 10 jaar tijd. Waardecreatie voor onze klanten staat hierbij centraal. Het Experience Center dat wij onlangs hebben geopend symboliseert dit op mooie wijze. Als product manager kun je meebouwen om onze ambitie vorm te geven. Experimenteren en verder optimaliseren! Bij ons mag je buiten de lijntjes kleuren.’
 

Hoe geven jullie invulling aan de marketingstrategie?

‘De markt verandert constant en onze ambitie is groot. Om voorop te blijven lopen moeten we naar een hogere versnelling schakelen. Zo krijgen onze merken een opfrisbeurt, worden de assortimenten geoptimaliseerd en gaan we kennis en vaardigheden over onze producten in de verschillende landen verder ontwikkelen. Het optimaliseren van processen en systemen loopt hieraan parallel. Deze vormen de basis voor verdere professionalisering. Wij worden hierdoor flink uitgedaagd en dat is leuk! De eerste stappen zijn inmiddels gezet met de realisatie van het Product Informatie Management Systeem en SalesForce CRM.’
 

"Onze ambitie is groot, namelijk een omzetgroei van 200 miljoen naar 400 miljoen euro realiseren in 10 jaar tijd"

 

EUROPEAN AEROSOLS opereert internationaal. Waar ligt de focus?

‘Europa! Met productielocaties in Wolvega, Hassmersheim en Schwerte, verkoopkantoren verspreid over Europa en een sterk distributienetwerk zijn wij in staat om maatoplossingen te bieden die perfect aansluiten bij de wensen van onze klanten.’
 

Hoe denken jullie als marketingteam maximale impact te realiseren?

‘Binnen de afdeling marketing kun je zeker impact hebben. We bouwen aan merkconsistentie en ontwikkelen concepten die het kopen van onze producten vergemakkelijken. Door nauw samen te werken met sales verhogen we onze omzet en marktaandeel in onze focusmarkten. Product Marketeers die willen ondernemen in hun functie kunnen hier voldoening halen.’
 

Je werkt zelf ruim 2 jaar bij EUROPEAN AEROSOLS. Hoe doet het bedrijf het als werkgever?

‘Een vooruitstrevende organisatie die werknemers vrijheid biedt en stimuleert. Er wordt hard gewerkt, maar met veel humor. Voor goede ideeën is er altijd financiële ruimte! Je kunt hier daadwerkelijk meebouwen. We zijn nuchter, duidelijk en treden met gepaste trots naar buiten.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over European Aerosols.

Fotopersbureau Heerenveen

Marketing Manager Fokke Ros