nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Hans Van Tilbeurgh

Algemeen Directeur Bij Bolletje BV

De inkeping in de beschuit van Bolletje is bijna iconisch en wie kent de slogan ‘Ik wil Bolletje!’ niet? De merkbekendheid van de bakker is legendarisch en de carrièrekansen liggen er voor het oprapen.

Een uitgebreide introductie heeft Bolletje niet nodig. Bolletje BV groeide in 150 jaar uit van bakker met specialisatie beschuit tot producent van knäckebröd, ontbijtcrackers, -koek en -granen, graanrepen, pepsels en kruidnoten. Vandaag de dag heeft Bolletje zijn hoofdvestiging in Almelo en een tweede locatie in Heerde. Hans van Tilbeurgh is sinds 2014 algemeen directeur. ‘Een blik in de supermarkt laat zien hoeveel er bij ons gebeurt.’

Volgens de 5 groeifasen die ieder bedrijf doorloopt, zou Bolletje in de standaardisatiefase zitten. Is dat nog van toepassing op een bedrijf dat 150 jaar bestaat?

‘De uitdaging van die laatste fase is de flow erin houden en dat lukt goed, want we groeien nog steeds. Bolletje heeft een sterke merkbekendheid, maar om die te behouden moet je blijven investeren in marketing. Dat is gemakkelijker als je meer omzet, dus we juichen groei alleen maar toe. Ook in export zien we de volumes oplopen. Zo zijn België, Denemarken en Italië snelle groeimarkten in beschuit en opvallend genoeg doen onze ontbijtcrackers het behoorlijk goed in Spanje. En dan hebben we nog de zogenaamde ‘heimweelanden’ als Australië, Nieuw-Zeeland en Canada, waar Nederlandse immigranten niet zonder hun beschuitje kunnen.’

Wat voor bedrijf is Bolletje?

‘We houden wel van een geintje. Zo hebben we eens een aparte batch gemaakt met alleen maar witte chocolade kruidnoten, omdat 2 meisjes ons een brief schreven dat zij die smaak de lekkerste vonden. Er moeten productieplanningen en -lijnen voor worden omgezet, nieuwe zakjes gemaakt, maar we doen het gewoon! Ook hadden we een actie waarbij we kruidnoten zouden gaan uitdelen in de stad die de meeste Facebook likes kreeg. Echter had een collega bij de prijsuitreiking een foto gedeeld van de tweede plaats in plaats van van de winnaar. Toen hebben we maar besloten om beide plaatsen te trakteren op pepernoten. Dat zijn de leuke dingen van werken bij Bolletje. Je ziet er wat van terug.’

Er komt veel op FMCG-bedrijven af. Wat merken jullie daarvan?

‘Wil je ze allemaal horen? Als voedselproductiebedrijf hebben we te maken met zoutreductie, de suikertax, het preventieakkoord, de nieuwe reclamecode kidsmarketing en portie- en verpakkingsgroottes die veranderen doordat er meer een- en tweepersoons huishoudens komen. Maar ook proberen we van e-nummers af te komen en in te spelen op voedseltrends zoals spelt. Je kunt wel zeggen dat we voorop lopen, want wij bevinden ons al ruim binnen de doelstellingen die worden gesteld. Bolletje wil verantwoorde producten op de markt brengen, maar ze moeten ook lekker zijn. Je eet geen rommel, maar eerlijke en natuurlijke producten. Retailers zijn zonder uitzondering tevreden met wat we met ons merk doen en neerzetten.’

"ER WERKT HIER NIEMAND DIE ELKE DAG HETZELFDE KUNSTJE DOET"

 

Hoe zit het met de maatschappelijke winst?

‘We zijn geen Tesla die met hun elektrische auto de impact op de aarde nivelleert, maar we proberen zeker ons steentje bij te dragen aan het milieu en stappen te zetten. Bijvoorbeeld door onze verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om grondstofinkoop. Daarnaast willen we ook echt iets betekenen voor onze werknemers. Dat doen we met opleidingen en groeimogelijkheden; mensen zolang mogelijk inzetbaar houden. Niet alleen in ons eigen belang, maar ook voor de medewerker zelf is het belangrijk dat je de uitdaging in jezelf houdt. Er werkt hier niemand die elke dag hetzelfde kunstje doet.’

Biedt Bolletje voldoende kansen om een mooie carrière op te bouwen?

‘Zeer zeker. De kansen liggen bij ons voor het oprapen. Er is ruimte genoeg voor ideeën. Als de skills en ambitie er zijn, kan het gebeuren dat iemand met maar 2 jaar werkervaring een project van een paar miljoen euro onder zijn hoede krijgt. Als je initiatief neemt en er echt iets van wil maken, krijg je hier de kansen en mogelijkheden. Vraag gerust waarom we de dingen zoals we ze doen, neem geen genoegen met ‘kan niet’. Daar houd ik van!’

Ik hoor een hoop enthousiasme. Wat maakt het zo mooi?

‘Dat begint al bij het merk. Een mooi merk met mooie producten die we zelf maken, met een mooie club mensen. We hebben een open cultuur, iedereen kan mij aanspreken. Je moet een beetje een ondernemer zijn; jezelf vooral niet verschuilen en onder de radar houden. Ik vraag mensen vaak; “Wat zou je doen als het jouw tent was?” Leiding geven kan ook alleen als je echt weet wat er in de fabriek en er omheen gebeurt en dat kan ook, want zo groot is het niet.’

Je hebt ook lange tijd in de zuivelsector gewerkt. Wat is volgens jou het grootste verschil?

‘De bakkerijwereld kent veel verschillende aanbieders, terwijl er in de zuivelsector een sterke concentratie heeft plaats gevonden en er nog maar een paar grote partijen over zijn die qua efficiency aan de wereldtop staan. Die schaalvergroting is in de bakkerij nooit gebeurd. Natuurlijk neemt de automatisering toe, maar veel processen zijn nog altijd behoorlijk ambachtelijk. Dat komt doordat er meer handwerk in zit en daarbij hebben we nog meer te maken met seizoenen waardoor de variantie in grondstoffen groter is. Dat maakproces maak mijn werk zo mooi.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Bolletje en over de vacature voor Logistiek Manager.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Supply Chain Manager
Mechanical Engineer Cheese
Proces Technoloog