nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Cindy Semeijn

Business Unit Manager Bij Koopmans Ingredients

Cindy Semeijn startte bijna twee jaar geleden een compleet nieuwe business unit op: Koopmans Ingredients. Nu de pioniersfase voorbij is, is het tijd voor de startup om de groeikansen te pakken. ‘Alle voorwaarden om er een succes van te maken zijn er.’

Buiten zie je industrieel erfgoed, eenmaal binnen bevind je je in een moderne, lichte en open ruimte met werkplekken, kantoren, innovatiecentrum en R&D faciliteiten. Business Unit Manager Cindy Semeijn stampte de nieuwe business unit uit de grond. Nu is de tijd rijp voor groei en daar kan zij een tweede ‘man’ goed bij gebruiken.

Na 20 jaar in verschillende rollen bij Avebe, ben je via Nomilk2day aan deze baan gekomen. Waarom ben je overgestapt?

‘Nieuwe innovatieve ingrediënten  in de markt zetten past mij goed, maar bij de Avebe-afdeling waar ik zat kwam andere focus. Ik vond het leuk wat ik deed en wilde dat heel graag ergens anders doen. De vacature voor Business Unit Manager bij Koopmans Ingredients was precies wat ik zocht. Een rol met een brede verantwoordelijkheid, waar je over veel zaken kunt meedenken en praten en waar veel ontwikkelingen zijn. Ik ben gewoon niet iemand die een klein radertje in een groot bedrijf wil zijn. Wat ik wel enorm leuk vind, is nieuwe dingen opzetten.’

Moet ik de Ingredients divisie zien als een soort van startup?

‘Zo voelt het wel. Bij mijn start in 2017 was de business unit gloednieuw. Ik mocht deze van de grond af opbouwen. Net als bij een startup gaan hier de ontwikkelingen snel, komt er ondernemerschap bij kijken en is er veel enthousiasme en vrijheid. Groot voordeel is echter dat wij de risico’s van een startup zoals onzekerheid, het missen van expertise in bedrijfsvoering en een hogere faalkans dan weer niet hebben. Koopmans is de zekere factor; als werkgever, als supplier van grondstoffen en producten en ook als resource van kennis en ideeën.’   

Wat heb je tot dusver gedaan?

‘Wat begon met het spreken van veel mensen, de  productportfolio bestuderen, marktonderzoek, bestaande ideeën inventariseren, uitzoeken wat er al is gebeurd en wat nog moet gebeuren heeft uiteindelijk geleid tot een structuur van de Business Unit in subsegmenten en een duidelijk plan. Concreet resultaat hieruit is het nieuwe bindmiddel Koopmans Bind-it; een hoogwaardig ingrediënt  dat bestaat uit tarwebloem en tarwevezel. Ontstaan vanuit de groeiende vraag naar pure producten en clean label oplossingen. Een simpel en herkenbaar alternatief voor de lange lijst aan ingrediënten en additieven die nu in veel groentecombinaties, vegetarische- en visproducten voor binding moeten zorgen. Een markt met veel potentie.’

"VOORWAARDEN OM SUCCES VAN STARTUP TE MAKEN ZIJN ER"

 

Blijft de tarwekorrel voor altijd de basis?

‘Zeker weten! Onze missie is duurzame waarde creëren vanuit de graankorrel. Zo eenvoudig mogelijk, puur vanuit de oorsprong. Ons assortiment omvat meer dan 500 producten op basis van tarwe en rogge. We weten precies waar het vandaan komt en wat ermee is gebeurd; van zand tot klant. Zo’n 30 tot 40 procent van onze tarwe komt inmiddels uit Nederland. Best een uitdaging omdat Nederland niet echt een baktarwe land is, meer voertarwe, maar wij zetten ons sterk in om de teeltoppervlakte uit te breiden. Daartoe werken we samen met telers, want met de juiste rassen, kennis en teeltomstandigheden is er wel degelijk een renderende en duurzame teelt van te maken!’

Wat maakt Koopmans nu zo’n interessant bedrijf?

‘Wat ik merk is dat bedrijfsambities ook daadwerkelijk in acties worden omgezet. De kennis is er, de ideeën zijn er, de producten zijn er en niet onbelangrijk  er is ruimte voor investering in groei. Dat maakt een baan bij Koopmans een hele leuke uitdaging. De pijplijn met nieuwe concepten zit bomvol; nieuwe technologieën  die nieuwe eigenschappen aan producten geven, waardevolle producten uit reststromen isoleren, toegevoegde waarde concepten, nieuwe segmenten aanboren… Zo zien we goede marktkansen in een  biologisch assortiment. Kortom; alle voorwaarden om een succes van de startup te maken zijn er!’

Als je vrijuit mag dromen; waar staat Koopmans Ingredients dan over 5 jaar?

‘Dan kent de markt Koopmans niet alleen van de bakkerijmixen en foodcoatings, maar weet de foodsector dat wij ook innovatieve ingrediënten voor andere segmenten en functionaliteiten hebben. Mijn doel is een speler worden die er toe doet in de ingrediëntenmarkt. Zodanig dat klanten ons vragen mee te denken in het zoeken naar oplossingen en waardevolle input geven in hun nieuwe projecten. Einddoel is groeien met ingrediënten op basis van tarwe of rogge en zorgen dat familiebedrijf Koopmans over 100 jaar nog bestaat.’ 

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Koopmans Ingredients .  De functie van International Sales Manager Ingredients is inmiddels vervuld, maar je kunt onze consultants altijd vragen of er hier of elders andere mooie posities open staan. Check snel onze actuele vacatures.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Senior Account Manager West-Nederland
Supply Chain Manager
Junior Product Manager Cooking, Baking, &...