nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Jan Druyts

Managing Director Bij Nukamel

Het Belgisch-Nederlandse jongdiervoedingsbedrijf Nukamel is een opvallende verschijning in de zuivelwereld. Hun motto? Als je succesvol wilt overleven, moet je beter zijn dan de rest.’

Wit. Zo zien alle melkpoeders voor jongvee eruit. Het verschil tussen producten is moeilijk te zien. Zelfs op papier – waar alle specificaties op staan - lijken kunstmelkvoeders soms één pot nat. Toch is er volgens Managing Director Jan Druyts van Nukamel wel degelijk onderscheid. ‘Dat zit in het proces van vloeibaar naar poeder. De manier waarop dat gebeurt is cruciaal. Voor ons telt de nutritionele waarde driedubbel, omdat we die maximaal inzetten in jongdiervoeding. Zo is er een directe link tussen de zorg in de eerste levensmaanden en de prestaties en gezondheid in het verdere leven. Zuivel speelt een grote rol.’

Jan praat vol passie over zijn producten die al een lange historie hebben. In 2019 bestaat Nukamel 65 jaar. Het diervoederbedrijf werd in 1954 door Wessanen opgericht en bracht destijds mestmelk op de markt. De merknaam “Nukamel” staat  trouwens voor NUchtere KAlverMELk. Er volgde een herstructurering in de jaren ’80, een sanering medio jaren ‘90 en een buy out in 2003. Dat is het moment waarop Jan – toen al managing director - en twee collega’s de onderneming kochten. ‘Een goede keus. Sindsdien zijn we verviervoudigd in omvang; van nog geen 20.000 naar 85.000 ton, afzet in meer dan 60 landen en van een bescheiden clubje van 5 gingen we naar ruim 40 medewerkers. Voor dit jaar staat er een forse uitbreiding van de productiecapaciteit op het programma.’

Hoe commercieel staat Nukamel erin?

‘Wij zijn geen beursgenoteerd bedrijf en maken ons niet druk over maandcijfers. De lange termijn relatie met de klant – mengvoederbedrijven - is waar wij voor gaan. Waar wil je naartoe met leveranciers en klanten? Zo staan we er trouwens ook in met werknemers. Ik verwacht van hen ondernemingszin. Je moet denken als een ondernemer; de markt begrijpen en kansen zien. Dan is hier ook veel ruimte voor eigen initiatief en autonomie. Natuurlijk bespreken we wat we samen willen realiseren, maar de manier waarop je dat aanpakt bepaal je zelf. Je hebt hier dus best veel verantwoordelijkheid. En die moet je ook nemen. Elke keuze is een goede keuze, zo vind ik. Ook mag je best een keer foutje maken. Als je maar een groeicurve laat zien en ernaar streeft het elke dag beter te doen.’

En de grootste worden?

‘Nee, het is niet ons doel om de grootste te worden, maar de cijfers van de afgelopen jaren tonen groei aan en die oplopende trend zetten we consequent door. Op nieuwe markten, maar vooral door verdieping. Nukamel investeert toch al snel 15 procent van de brutowinst in R&D, als het niet meer is. Zo zorgen we ervoor dat we bijblijven. Waar we verder uniek in zijn is onze grondhouding. Concurrerende zuivelaars kijken veelal vanuit het product. Wat kun je met de melkstroom doen? Wij zien dat anders, omdat we vanuit het dier beredeneren, vanuit haar behoefte. De boer wil met het dier een bepaald resultaat bereiken. Wat is er nodig om dat te faciliteren op basis van onze gespecialiseerde zuivelkennis? Daarin denken wij écht anders. De nutritionele diepgang die wij in onze producten leggen, onderscheidt ons van de concurrent. Met de tools die wij hiervoor in handen hebben, doen wij exacte aanbevelingen. Mijn motto luidt: als je succesvol wilt overleven, moet je beter zijn dan de rest.’ 

De Chinese zuivelmarkt is booming, er is toenemend marktprotectionisme, de Brexit. Raakt het jullie?

‘Zestig procent van de omzet halen we uit Europa. Dat is onze thuismarkt en daar willen we beresterk staan. Exporteren is leuk en belangrijk, maar we focussen ons nadrukkelijk niet op opkomende markten als China en Brazilië. De eurozone is een stabiele zone. In totaliteit groeit die markt niet, nee, maar in onze niche is wel degelijk sprake van uitbreiding. Het is een gat dat concurrenten laten liggen en waar wij graag in investeren. Dat betekent overigens niet dat we geen zorgen hebben over de Brexit. Groot-Brittannië is een belangrijke markt, dus ik maak mij daar best zorgen over. Hopelijk blijft een no-deal scenario uit zodat we niet in chaos verzanden.’

"NIET DE GROOTSTE, WEL DE BESTE"

Nukamel is half Belgisch/ half Nederlands. Hoe is dat?

‘Voor Belgische standaarden zijn we vrij informeel. Niet-hiërarchisch, korte lijnen, flexibel. Doordat niemand, ook de directie niet, een eigen afgesloten kantoor heeft, is er een laagdrempelige manier van werken. Naast groeien, samenwerken en innoveren is genieten een kernwaarde. Goed in je vel zitten. Van onze kant proberen wij daar veel aan te doen. Zo werk je in een volwaardig nieuw kantoor met aangename werkplekken en collega’s die bij het bedrijf passen. Niemand luncht hier achter zijn bureau. We vinden het ook belangrijk dat iedereen een paar keer per week ergens anders zit. Dan zie je waar collega’s mee bezig zijn; daar heb je echt wat aan. Verder is naast de vaste teambuildingsdag iedere afdeling vrij om zelf uitjes te organiseren. Zolang de sfeer en het resultaat er beter van worden, vind ik het gauw goed.
Wist je trouwens dat de man-vrouwverdeling ook 50/50 is? Best uniek in deze business! Wij kiezen altijd de sterkste kandidaat. Een goede verhouding is voor het evenwicht belangrijk. Bij het aannemen van mensen let ik altijd op diversiteit. Je hebt meer aan mensen die andere kwaliteiten en inzichten meebrengen.’

Wat heeft de toekomst in petto?

‘Er zijn twee dingen die de komende jaren nog een sterke invloed op de veehouderij hebben. Ten eerste moet de sector efficiënter worden; denk aan energieverbruik, mineralenbalans etc. De maatschappij wordt kritischer op het aantal dieren per stal. We zullen dus met minder dieren evenveel of meer moeten produceren, zonder het milieu te belasten. De vraag is; hoe zorg ik ervoor dat hetzelfde aantal koeien 10 procent meer melk geeft? Een enorme rendementsslag, maar dé crux voor het voortbestaan van boerenbedrijven. Het mooie is dat Nukamel daar meerwaarde aan kan geven. Een ander punt is antibioticareductie. Dat hebben veehouders al behoorlijk omlaag geschroefd, maar met de juiste nutritie kan er nog een slag worden gemaakt. Precies daarom ziet de toekomst er voor ons zonnig uit!’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Nukamel en over de vacatures:

Technisch Productmanager Kalveren
Voedingsspecialist Kalveren

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Business Development Manager Feed
Vervuld
Technisch Productmanager Kalveren
Voedingsspecialist Kalveren