nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Patrick Van der Kleij

CEO Bij IQI BV

Het laatste nieuws over petfood specialty speler IQI is het partnership dat ze zijn aangegaan met de Franse producent van natuurlijke oliën Olvea. De stap is onderdeel van het groeiscenario dat IQI voor ogen heeft. Een interessant moment om in te stappen.

Alleen premium ingrediënten zijn goed genoeg voor IQI. En daarvoor gaan ze gerust naar Uruguay of Mongolië. ‘Onze producten zijn niet op elke hoek van de straat te koop. Het is een kwestie van de wereld afzoeken met een zaklamp. Maar daardoor hebben wij vaak een uniek product en dát maakt ons interessant’, zo stelt CEO Patrick van der Kleij. In 25 jaar tijd groeide IQI BV uit tot wereldwijde marktleider in petfood specialties.  

Nog gefeliciteerd met jullie 25-jarig bestaan!

‘Dankjewel. Het is wel een feestje waard. Er staat een goede basis, maar er is ook nog een wereld te winnen. De eigenaren menen dat het er allemaal goed uit ziet, dat er nog veel kansen liggen en dat we moeten investeren in mensen om die kansen te pakken. Concreet betekent het dat we uitbreiden in werknemers. Omdat we hierdoor uit ons jasje groeien, verhuizen we op 1 september 2019 naar Amersfoort.’

Is de interne organisatie klaar voor die groei?

‘Zo goed als. Kijk, IQI heeft 25 jaar in de pioniers-familiebedrijf-fase gezeten en nu zijn we toe aan een organisatie- en professionaliseringsslag wat een duidelijke functiescheiding tot gevolg heeft. Zo trekken we nu bijvoorbeeld in- en verkoop uit elkaar en hoeven zij zich niet meer bezig te houden met administratie en logistiek. Ook voor marketing is een aparte functie gecreëerd. Zo kan iedereen zich beter op zijn kerntaak focussen. Bovendien brengt het structuur, duidelijkheid en doet iedereen waar die goed in is. Deze focus kan veel snelheid geven, omdat de processen gesmeerder lopen.’

Waar verwacht je nog meer winst te behalen?

‘Uit bestaande partners, maar ook uit nieuwe relaties. We merken dat als we onze leveranciers meer aandacht geven, we meer kunnen bereiken. De key leveranciers verwachten ook extra aandacht. Je koopt niet gewoon zo even ergens wat grondstoffen in…nee, je hebt een gezamenlijk belang! Met innovatieve producten help je hen ook groeien. Door de relatie te verdiepen weet je wat er speelt en kun je ook met elkaar meedenken en stappen zetten.’

"GROEISCENARIO IQI CREËERT UNIEK INSTAPMOMENT"

Je hebt het steeds over relaties met de klanten en leveranciers. Waarom is dat zo belangrijk voor je?  

‘Veel inkopers gaan in gesprekken al snel over op de uiteindelijke prijs van de grondstof. Doe nou eens eerst wat onderzoek; wat is belangrijk voor hen, wat voor ons, waar lopen ze tegenaan en hoe kan IQI hen daarbij helpen? Mogelijk hebben ze seizoensproducten en geen opslag. Maar daar hebben we wel oplossingen voor. Zo hebben wij warehouses dus kom maar op met die waardevolle producten. Wij fungeren dan als schokdemper tussen leverancier en klant. Het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld een kwaliteitsprobleem speelt. Dan zoekt onze kwaliteitsmanager mee naar de oorzaak en mogelijke oplossing. Onze innovatiemanager adviseert op zijn beurt weer over bijproductstromen; door bepaalde stromen apart te houden of anders te verwerken creëer je meer waarde. Dat lukt je alleen als je aan dezelfde kant van de tafel zit! Pas dan kun je samen iets nieuws opzetten en producten verbeteren. Op dit level valt nog winst te behalen en aan de klantkant is dat misschien nog wel meer! Dat maakt dat een exclusieve relatie, waarbij er een wederzijdse afhankelijkheid bestaat, onze voorkeur heeft.’

Is dat de reden dat je in zee bent gegaan met een concurrent?

‘OLVEA is een Frans bedrijf in inkoop en raffinage van natuurlijke oliën. Zij lieten visolie bij dezelfde raffinaderij als wij verwerken, dus toen die aankondigden ermee te stoppen hadden we beiden hetzelfde probleem. OLVEA pakte de koe bij de horens en bouwde een nieuwe, ultramoderne raffinage- en opslagfaciliteit in Normandië. Lang verhaal kort; wij hebben de volumes op één hoop gegooid en maken nu voor hoogwaardige visolie gebruik van elkaars sterkten en netwerk. In plaats van concurrenten zijn we nu partners. Als het aan mij ligt, gaan dit soort partnerships vaker voorkomen. Een mooie opgave om als team uit te bouwen en daarmee een stevige positie in de keten te realiseren, waarbij we uitgaan van langdurige samenwerking.’

Wat heb je nu het snelst nodig om naar de volgende fase te schakelen?

‘Mensen! De fase waarin we zitten, maakt het moment om bij IQI in te stappen uniek. Geweldig om die veranderingen mee te maken. We hebben vooral behoefte aan nieuwe impulsen; teamleden met andere ervaringen en competenties zijn dan ook meer dan welkom. Wij zoeken geen eenheidsworst, maar juist nieuw bloed. Zo ook een Global Procurement Manager die structureel inkoopt op vraagbehoefte. Wereldwijd sourcen en inkopen brengt een hoop dynamiek met zich mee. De prijs-kwaliteitverhouding moet goed zijn zonder te compromitteren op kwaliteit. Als je bij ons koopt, dan weet je dat het goed zit en waar het vandaan komt.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over IQI en over de vacature:

Global Procurement Manager (MT-lid)

Lees ook het interview: ‘Bij IQI komen er veel opportunities op je af’

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Corporate Sustainability Manager
International Sales Manager Ingredients
Global Procurement Manager (MT-lid)