nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Frederik Hoeck

Eén van de eigenaren Bij GNT Group B.V.

De vraag naar coloring foods, natuurlijke kleurstoffen, voor zoetwaren, brood, frisdranken en zuivel blijft rap groeiende. Niet voor niets stippen foodbloggers en influencers de positieve eigenschappen ervan aan en zet mede-eigenaar Frederik Hoeck van topproducent GNT daar op in. In vele opzichten een unieke werkplek voor foodies met technische kennis van voedsel.

Al lopende over het GNT-terrein in Mierlo laat Frederik het in 2017 opgeleverde lab zien, vertelt hij over de plannen om er een campussfeer te creëren waar werknemers elkaar kunnen ontmoeten en ondertussen lijkt hij iedereen bij naam te kennen. We staan stil bij het 3D kunstwerk in de entree van het lab. ‘Het is de grootste 3D-scan met app die er bestaat. Het vertelt het verhaal van GNT inclusief kleurexplosies en recepten’, legt de eigenaar uit. De van oorsprong Duitse marktleider in kleurende levensmiddelen, met 12 vestigingen van Dubai tot New York en van Barcelona tot Singapore, verkoop aan zo’n 80 landen en een indrukwekkend klantenbestand, kwam een kleine 40 jaar geleden bij toeval in Mierlo terecht, waar nu het hoofdkantoor staat, en wist daarna snel internationaal opmars te maken.

Als ik de kleuren zie, zo helder en fris, is het moeilijk te geloven dat het puur natuur is.

‘Dat horen wij vaker. Toch is het zo. We hebben zo’n 400 kleurschakeringen onder de merknaam EXBERRY™; daarin zijn we nu de breedste in voeding in de markt. Allemaal gemaakt van groente, fruit en eetbare planten door fysische processen als persen, koken en filteren. Er komen geen kunstmatige toevoegingen als chemicaliën of oplossingsmiddelen aan te pas. Daarmee zijn de producten clean label, koosjer, halal en vegan. Het is wel een uitdaging om consumenten te overtuigen dat de natuur zo kleurrijk is. Hoewel we uitsluitend business-to-business doen, vinden wij het toch belangrijk om consumenten te leren over natuurlijke kleurstoffen. Foodbloggers en influencers houden van onze producten en laten dat op social media waaronder Instagram met de prachtigste foto’s aan de wereld zien. Zo hopen we een change of mindset te realiseren.’

Natuurlijke grondstoffen, zonder E-nummers en andere toevoegingen zijn helemaal van nu. Was GNT zijn tijd ver vooruit is of zijn jullie juist traditioneel gebleven?

‘Het antwoord is dat wij altijd onszelf zijn gebleven, maar dat we ook altijd zijn blijven innoveren en optimaliseren. Het begon met vijf medewerkers en één product, druiven, en van daaruit zijn we steeds weer met nieuwe kleuren gekomen. Het klopt dat wij in een groeiende markt zitten. Klanten kopen in toenemende mate natuurlijke producten, willen weten waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. Dat mag iedereen zien. Wij zijn fans van voedseltransparantie. Niets voor niets staat er een glazen wand in de fabriek. Het productieproces verstoppen we bewust niet. En duurzaamheid is voor ons geen marketingwoord.’

Even over die groei. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘De afgelopen 40 jaar zijn we snel gegroeid, op eigen kracht. Zonder overnames of fusies. Voorlopig komt er nog geen einde aan die groei. In Europa en de VS is nog ruimte en in Azië en Latijns-Amerika zien we nog meer kansen. Zeven van de tien grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld gebruikt EXBERRY™ in uiteenlopende producten als zoetwaren, brood, banket, frisdranken en zuivel. Je kunt wel zeggen dat we de markt ontgroeien; voor werknemers een goede reden om zich bij ons aan te sluiten. Hier zit je vooraan om vorm te geven aan de toekomst.’

"In vele opzichten een unieke werkplek voor foodies"

Wat betekent die groei voor de werknemers?  

‘Het karakter van het bedrijf wordt elk jaar internationaler en ook complexer. Daarvoor zijn werknemers nodig met een global mindset. Teams worden bewust samengesteld met mensen die verschillende skills hebben, die wat diversiteit betreft complementair aan elkaar zijn. Je hebt hier echt een internationale job. ’s Morgens overleg je met het kantoor in Singapore over een campagne in China, vervolgens Skype je Dubai over product-markt-combinaties in het Midden-Oosten, help je na de lunch je Europese collega’s met een salespresentatie en heb je eind van de middag contact met Braziliaanse en Amerikaanse marketingcollega’s om de plannen voor het volgende kwartaal door te nemen. En toch weten we de waarden van het familiebedrijf overeind te houden. Wij voelen ons een wereldwijde familie.’

Hoe houdt GNT de waarden in jullie snel groeiende en globaliserende business overeind?

‘Onze waarden kom je overal tegen: Ga met passie te werk, Innoveer, leer van fouten en werk continu aan verbeteringen, Neem verantwoordelijkheid, neem beslissingen en kom verplichtingen na. Dat is geen window dressing, zo gaat het er hier gewoon aan toe. We willen dat werknemers zich welkom voelen, informeel met elkaar omgaan en in een positieve cultuur kunnen werken. Wanneer je een goed idee hebt, wordt ernaar geluisterd. Of het nu voor je eigen afdeling is of voor een andere; doel is steeds beter worden.’

Welke mogelijkheden hebben werknemers om zichzelf te verbeteren?

‘De enige beperking ben je zelf. Zegt dat genoeg? Het is niet in ons belang om mensen aan te nemen die na twee jaar weer vertrekken. Om future proof te zijn, willen we de teams bij elkaar houden.’

Wanneer doet de nieuwe Communication Manager zijn werk goed?

‘Als deze persoon met ervaring in B2B levensmiddelen een echte kartrekker is, met nieuwe ideeën komt en zijn team mee krijgt. Omdat we met verschillende kantoren en culturen werken is het goed kunnen leiden van discussies een vaardigheid die in je moet zitten. Hoewel dat niet betekent dat iedereen het altijd met elkaar eens hoeft te zijn. Het gaat erom dat je open en eerlijk met elkaar communiceert. Zo zitten we als bedrijf in elkaar.’

Letterlijk een rooskleurige toekomst?

‘Als de stap van kunstmatig naar natuurlijke kleurstoffen is gezet, gaat niemand meer terug. De verwachting is dan ook dat er meer expansiedrift naar het buitenland plaats zal vinden. Gevolg is dat onze buitenlandse kantoren groeien. Voordeel is dat wij onze supply chain in eigen beheer hebben en dat wij ons alleen op natuurlijke grondstoffen focussen. Je wordt dus ook niet afgeleid door andere segmenten en divisies. Dat heeft ook bijgedragen aan onze positie als grootste producent in het natuurlijk kleuren van voedingsmiddelen wereldwijd.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over GNT en over de vacature:

Communication Manager

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Junior Product Manager Cooking, Baking, &...
Business Development Manager Feed
Communication Manager