nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Frank en Madeleine

Managing Director en HR-Manager Bij AFP

Waarom AFP in Apeldoorn een typische hidden champion wordt genoemd? Het bedrijf in folies (films) is een wereldspeler in zijn eigen niche, met producten die iedereen kent, maar als bedrijf relatief onbekend bij het grote publiek.

Met een dagproductie van 12.500 kilometer folie, klanten uit de FMCG-wereldtop en een omzet van 115 miljoen euro valt AFP (Apeldoorn Flexible Packaging) na 50 jaar niet weg te denken uit de filmwereld. Of beter gezegd; Load Security, Food Packaging en Innovative Film voor ladingzekerheid, verpakkingen voor brood, kaas en andere levensmiddelen, maar ook wateroplosbare films voor bijvoorbeeld vaatwasblokjes en hoogtechnologische producten als ultralichte dashboards voor auto’s. ‘We zijn niet de grootste, wel de beste’, zeggen directeur Frank van den Berg en Human Resources Manager Madeleine Harmsen.

Niet de grootste, wel de beste? Hoe dat zo?

Frank: ‘In vier à vijf segmenten zijn we marktleider en op kwalitatief gebied zijn onze films de beste. Dat vinden we zelf en dat vinden klanten en leveranciers ook. Het aantal schades tijdens (inter)nationale transporten kan door het gebruik van de juiste machines, procedures en folie significant worden verminderd. Die plek hebben we weten te bereiken door ons te focussen op die dingen waar we goed in zijn. In die marktsegmenten doen we dan ook veel aan ontwikkeling en innovatie.’

Is jullie premium kwaliteit AFP’s belangrijkste USP?

Frank: ‘Zeker weten! De samenstelling van onze films is duidelijk anders dan bij anderen. Neem onze multilayer film Katan-Ex. Wereldwijd uniek in ladingszekerheid. Folie met extra UV-bescherming, die compliant is met voedselveiligheidseisen, geschikt voor zware lading of opslag bij koude temperaturen, met maximale diefstalpreventie, ter voorkoming van condensatie of ter bescherming van lading met een onregelmatige structuur of scherpe hoeken en voor lading die extra bescherming nodig heeft. Normaal bestaat deze uit 3 of 7 lagen, maar die van ons telt maximaal 57 lagen!’
Madeleine: ‘Dat zie je alleen onder een microscoop, zo dun als een halve mensenhaar, maar oersterk. Het is het resultaat van intensieve samenwerking met klanten. Vorig jaar is er een nieuwe machine operationeel geworden die deze film kan produceren. Dat geeft meteen aan dat we een financieel gezond bedrijf zijn en futureproof de toekomst in gaan.’ Frank: ‘Nog meer zekerheid komt van het feit dat we deel uitmaken van een groot internationaal concern. Jindal uit India is een robuuste aandeelhouder en één van de grootste spelers ter wereld. De samenwerking opent nieuwe markten voor AFP.’

De fabriekshallen zitten vol smart technology, er rijden automatic guided vehicles rond. Liggen jullie op schema qua investeringen?

Frank: ‘We zijn heel ver, maar nog niet klaar, want mogelijk kunnen we ook op andere locaties gaan produceren in samenwerking met onze aandeelhouder en we hebben een ambitieuze groeidoelstelling wat betreft volume.’ Madeleine: ‘Echter investeren we niet alleen in productie en processen, ook in mensen en hun ontwikkeling. De werknemers zijn onze meest kostbare asset. Ze zijn trouw en loyaal, hebben veel kennis van de producten. Samen zorgen we ervoor dat we aan de klantwensen van vandaag en morgen voldoen. Dat is hard werken, maar daarbij maken we ook veel plezier hoor.’

"Hoe AFP futureproof de toekomst ingaat"

Hoe zorgen jullie ervoor dat innovatie ook echt resoneert? 

Frank: ‘Nou, dat we een eigen pilotlijn en ontwikkelcentrum hebben is uniek. Het is erg prettig om eerst in het klein te testen wat we op papier hebben bedacht. Zo verlies je geen kostbare tijd en volume. Op een kleine lijn weet je net zo goed of iets werkt als op een 30 meter lange productielijn. Je kunt meer testen en gooit minder weg. Dat is tegenwoordig ook niet te verkopen.’

Over duurzaamheid gesproken. Gaat dat samen met folies?

Frank: ‘In de kunststofwereld is duurzaamheid natuurlijk een heel actueel onderwerp. Ook wij erkennen dat belang en willen er een vooraanstaande rol in spelen. We denken dat we het moeten zoeken in innovatieve oplossingen, zolang er nog geen natuurlijke alternatieven voor onze producten zijn, hoewel vrijwel al onze folie uitstekend recyclebaar is en we er met klanten aan werken om ervoor te zorgen dat het ook in de recyclingketen terecht komt.’
Madeleine: ‘Tegelijkertijd voorkomen onze producten ook verspilling. Goede verpakking voorkomt voedselbederf en schade aan ladingen waardoor er minder producten afgeschreven worden. Daarbij is onze film van zo’n hoogwaardige kwaliteit dat er minder nodig is om producten ongeschonden op de plaats van bestemming te krijgen. Zo heb je een minimale hoeveelheid nodig voor hetzelfde effect.’

Er is plek voor een Operations Manager. Wat maakt deze functie boeiend?

Madeleine: ‘Een functie waarin je echt je stempel kunt drukken in operations en zodoende in grote mate inhoud kunt geven aan je eigen baan en de ontwikkeling van het bedrijf. De positie biedt veel ruimte voor ondernemerschap en brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee. Ben je geen zelfstarter of zie je de lol niet in van innoveren en verbeteren? Dan ga je hier niet gelukkig worden. De drive om de beste te willen zijn en 150 man dermate te motiveren dat ze dat samen met jou willen doen, is in een notendop de uitdaging.’
Frank: ‘Een koffer met leiderschapsgereedschap komt dan goed van pas. Een leuk extraatje aan deze baan is de innovatie omgeving en internationale setting waarin je je beweegt. De producten zetten we wereldwijd af en je hebt te maken met de Indiase aandeelhouder. Het is een betrokken aandeelhouder die graag wil weten waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Andersom komt ook voor aangezien zij ook films maken. Dan praat je op inhoudelijk niveau; reuze interessant!’ 

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over AFP en over de vacature:

Operations Manager (MT-lid)

Directeur Frank van den Berg

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren