nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Sander Schouten

Manager Projects Department Bij Huhtamaki Fiber Technology

Wat een nieuwe vinding wel niet teweeg kan brengen. Voor Huhtamaki Fiber Technology maakt een revolutionair product de weg vrij voor investeringen in productie en werknemers.

Huhtamaki Fiber Technology in Franeker is als onderdeel van het Finse verpakkingsconcern Huhtamaki een R&D ontwikkelcentrum en machineleverancier voor de divisie Fiber Packaging. Hun core business is de ontwikkeling van nieuwe innovatieve producten en machines voor de drie dimensionale papier pulp verpakkingen, zoals eierverpakking en cupcarriers. ‘Echter we schuiven meer op naar de voedselverpakkingen (direct food contact). Dat heeft gevolgen voor de bedrijfsprocessen, maar het biedt ook veel kansen’, signaleert Manager Projects Department Sander Schouten.

Hoe is het om bij een bedrijf te werken dat de wind mee heeft?

‘Dat voelt erg goed. Op dit moment zijn we met een aantal vooruitstrevende projecten bezig. Innovatie, duurzaamheid, recyclebaarheid en milieuvriendelijkheid zijn hierbij de sleutelwoorden. Onlangs hebben we een gloednieuwe voedselverpakking (voor kant-en-klaar maaltijden) gelanceerd  onder de naam Fresh. Een revolutionair concept met een enorme groeipotentie.  Dat geeft mij tezamen met mijn collega’s een hoop nieuwe energie.’

Wat maakt de nieuwe voedselverpakking zo bijzonder?

‘Het is een volwaardig alternatief voor de huidige plastic voedselverpakkingen, maar dan 100 procent bio-based en 100 procent biodegradable. Wij zien onze drie dimensionale papier pulp verpakkingen als een extra dimensie voor de verpakkingsindustrie, waarbij de factor milieu doorslaggevend is. Niet alleen een mooie oplossing voor kant-en-klaar maaltijden, maar er zijn legio andere toepassingen voor deze “food containers”, ook in andere marktsegmenten. Dat maakt deze circulaire en toekomstbestendige ontwikkeling heel interessant. Dit voorbeeld laat ook onze sterke visie zien in toekomstige technologie omtrent duurzaam verpakkingsmateriaal. Innovatie is key om op zich goede plastic verpakkingen te vervangen door vaak duurdere papieren oplossingen, echter het wegwerken van de plastic soep is één van onze grootste drijfveren.

Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor Huhtamaki. Wat brengt de vinding het bedrijf?

‘Het moederbedrijf heeft vertrouwen in deze ontwikkeling en stelt daarvoor extra resources beschikbaar. Dat betekent dat wij nu ook technologie leverancier worden van een de grootste  Huhtamaki divisie; Food Service. Een gevolg van het toegenomen aantal projecten is dat er, naast de nu gestelde vacatures, de komende tijd nog een aantal vacatures ontstaan. Uiteindelijk verwachten we dat de productie de komende jaren exponentieel gaat stijgen, wat betekent dat er ook extra machines ontwikkelt en gebouwd moeten gaan worden. Deze groei in projecten en personeel betekent dat we ook uit onze jas groeien en inmiddels bezig zijn met onze nieuwe huisvesting. We blijven echter wel in de regio.’

"Huhtamaki motor voor innovatieve verpakkingen"

Grote plannen dus. Hoe gaan jullie dit uitrollen?  

‘Dat is nog een heel project! Met een internationaal karakter. De prototypes om die nieuwe producten te maken, ontwikkelen en bouwen we samen met het Innovatie & Development team. Vervolgens moeten er nieuwe productielocaties worden neergezet. Van één fabriek is de bouw al begonnen. Spannend, want je weet niet precies wat er nog op je pad komt. Het vraagt veel van je oplossend vermogen en je moet wel in staat zijn om zo’n groot project in zijn geheel te overzien. Projectleiders die “in” zijn voor een baan waarin nog niet alles vast ligt en die er niet van schrikken om met hun team halverwege een andere weg in te slaan, passen hier uitstekend.’

Klinkt als een enerverende tijd voor een werknemer om bij te zijn. Welke kansen liggen er?

‘Onze organisatie is sterk in beweging. Door de nieuwe ontwikkelingen ontstaan er de komende periode nog een aantal vacatures. Bij Huhtamaki wereldwijd zijn we met 18.000 collega’s in 34 landen; carrièrekansen zijn er in een internationaal opererend concern altijd wel. Wij vinden het belangrijk medewerkers in hun kracht te zetten en dat zij met passie hun werk doen. Er is dan ook volop ruimte voor ontwikkeling. Waar we ook hard mee bezig zijn is een verdere professionaliseringsslag, waarbij projectmatig werken steeds meer leidend zal worden. Daarnaast blijft de “getting things done”-mentaliteit gewoon van kracht. Iedereen is eigenaar van zijn project en heeft de zelfstandigheid en vrijheid om te handelen. Met een hoop humor, respect voor de omgeving en in een gemoedelijke sfeer.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Huhtamaki Fiber Technology en over de vacatures:

Project Manager(s)

Inkoop Manager

Senior Mechanical Engineer

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Project Manager(s)
Senior Mechanical Engineer