nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Freddy Van der Sar

Manager Bij Kiwa VERIN

Met jaarlijks ruim 20.000 certificatiebesluiten behoort Kiwa VERIN tot één van de marktleiders op het gebied van agro certificering. ‘Met onze certificaten zorgen wij ervoor dat bedrijven toegang krijgen tot bepaalde markten.’ 

De naam Kiwa doet bij veel mensen een belletje rinkelen als het KeuringsInstituut voor WaterleidingArtikelen. Inmiddels behoort Kiwa tot de wereldwijde top 20 op het gebied van testen, inspectie en certificering. In de bouw-, energie-, agro-, veevoer- en voedingssector en de gezondheidszorg zijn ze een gerespecteerde partij. Vooral na het jaar 2000 is Kiwa flink gegroeid, ook internationaal. De omzet groeide naar 500 miljoen euro, het aantal medewerkers steeg naar 5000. 

Kiwa VERIN is één van de grootste agro certificeringsorganisaties die ons land telt. Welke kwestie heeft nu jullie bijzondere aandacht?

‘Mest is heel actueel. Om de mestketen transparant te maken moet er een mestcertificeringssysteem komen. Samen met betrokken partijen uit verschillende sectoren schrijven wij mee aan dit mestcertificeringssysteem. Het is erg boeiend om hierover met de betrokken partijen in gesprek te gaan. Kwaliteitssystemen dragen bij aan een duurzame, transparante en veilige wereld. Wij voeren de audits en monsternames uit voor deze kwaliteitssystemen. Dat doen we van veehouder tot retailer en alle schakels ertussen in, zoals bij dierenartsen, veevoerproducenten en vleesverwerkers.’ 

De agrarische sector haalt nogal eens het nieuws. Dat moeten jullie merken. 

‘Klopt helemaal. Er kan altijd plotseling iets gebeuren. Mocht het nodig zijn dan zetten we onze expertise in om bedrijven zo goed mogelijk te helpen. Dit is bijvoorbeeld gebeurd in het geval van de “fipronil” crisis. 

Uiteindelijk zorgen wij er met onze certificaten voor dat bedrijven toegang krijgen tot bepaalde markten. Zo lever je als werknemer van Kiwa een positieve bijdrage aan de hoge kwaliteit van de Nederlandse agrarische sector.’

Wat zijn nou gebeurtenissen die je bijblijven?

‘De recente “fipronil” crisis heeft een behoorlijke impact gehad op onze mensen. De wanhoop van de pluimveehouders en hun gezinnen kwam echt binnen. Stuk voor stuk dramatische verhalen die de bedrijven veel persoonlijk leed en geld hebben gekost. De mensen die het overkomt willen hun verhaal kwijt.’

"Met onze certificaten openen we markten voor bedrijven"

Hoe zit het met de internationale ambities?

‘Hoewel het zwaartepunt van ons werk in Nederland ligt, vliegen wij met onze klant mee de wereld over. Het gaat dan bijvoorbeeld om controles in pluimveehouderij. Grote bedrijven werken het liefst met één certificeringspartij zodat zij de uitslagen van hun verschillende bedrijven met elkaar kunnen vergelijken. Wij verwachten dat de internationale werkzaamheden gaan toenemen. Zo zijn we nu bezig om buitenlandse bedrijven Beter Leven te certificeren.’

Wat kunnen we naast groei op buitenlandse markten verder verwachten? 

‘In de primaire sector zijn we sterk vertegenwoordigd, maar in feed en met name food zien we nog ruimte voor groei. Door specifiek een Commercieel Manager aan te stellen voor de diervoeder- en levensmiddelenketen gaan we deze markten verder uitbreiden. Ondernemerschap wordt bij Kiwa erg gewaardeerd. Wacht niet af, trek projecten naar je toe, ga mee naar buiten, doe kennis op. De mogelijkheden zijn er! Zelf ben ik hier twaalf jaar geleden begonnen als management trainee en nu zit ik in mijn vierde functie. Je moet je kansen pakken. We zijn een mensgerichte organisatie, met een open structuur waar iedereen bij elkaar binnen loopt. Ik vind het dan ook belangrijker dat je als persoon past bij de organisatie en de juiste skills hebt om je dingen snel eigen te maken, dan dat iemand precies aan alle functie-eisen voldoet.’ 

Waar zie je Kiwa VERIN over vijf jaar?

‘Sowieso is het zaak dat we meebewegen met de markt waarin we zitten. Klanten zo goed mogelijk faciliteren met kwaliteitsschema’s die markten voor hen openen; dat is tenslotte waar je het uiteindelijk allemaal voor doet. Verder blijven we ons focussen op automatisering. Was je vroeger na het opleveren van het certificaat klaar, tegenwoordig bepalen we meer en meer gedurende het gehele jaar op basis van data of een bedrijf voldoet aan de vereisten.’

Duidelijk verhaal! Wil je tenslotte nog iets kwijt over jullie visie, missie of kernwaarden?

‘Gebruik gewoon je boerenverstand bij het zoeken naar kansen en ga daar actief mee aan de slag. Maak het pragmatisch en blijf dichtbij de business. Wij zijn echte doeners. Als er ergens echt een probleem is, is het binnen en buiten een kwestie van knallen. Dan zetten we als het moet ook op zaterdag de telefoonlijn open om bijvoorbeeld veehouders te woord te staan. Als zoon van een veehouder snap ik hoe de situatie voor boerengezinnen moet zijn. Dat zijn ook de momenten die je als collega’s met elkaar herinnert. Het brengt saamhorigheid in het team en maakt je trots.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de functie van Commercieel Manager Feed & Food en over Kiwa VERIN.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren