nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Erik Lasker

Manager Engineering Bij Stork

Niet alleen Nederland, ook de “Storkers” zelf zijn maar wat trots op de wereldspeler. Voor de engineers van Stork telt volgens Manager Engineering Erik Lasker maar één ding. ‘Voldoen aan de behoeften van onze klanten, maar veel vaker overtreffen we de verwachtingen.’

18.000 medewerkers, verspreidt over 6 continenten, vertegenwoordigd in meer dan 100 landen en meer dan 4.000 klanten. Dat zijn cijfers om trots op te zijn! Stork is sinds 2016 onderdeel van het Amerikaanse Fluor en toonaangevend in operations, onderhoud, modificaties en asset integrity. ‘We staan erom bekend de prestaties van onze klanten constant te verbeteren en scoren punten op onze service’, weet Manager Engineering Erik Lasker.

Stork is een naam met aantrekkingskracht.

‘We doen mooie projecten op het gebied van engineering, procurement, construction, maintenance en projectmanagement; van klein tot groot en van smal tot breed. Als je daarvan houdt, is het mooi om bij Stork te werken. Omdat we in veel markten actief zijn en een groot bedrijf zijn, heb je schaalbaarheid en kun je omvangrijke klussen aannemen. Heel uiteenlopend ook.’

"VAAK OVERTREFFEN WE DE VERWACHTINGEN"

Geef eens wat voorbeelden.

’Renovatie van een gasproductielocatie, onderhoudsstop op een petrochemische plant, aanleg van een elektrotechnische installatie en automatisering op een waterproductielocatie, reparatie van een tandwielkast en onderhoud van een offshore platform. Het werk dat Stork levert wordt inmiddels als referentie gezien. Klanten zeggen; dat is Stork en die zien we graag terug. Veelal klantnamen die iedereen kent. Grote bedrijven in onder meer waterproductie en -winning, afvalverwerking, food, infra, chemie, olie en gas. Het is vrij uniek dat we zoveel specialismen in huis hebben en zoveel kunnen.’

Hoe is dat, om voor grote bekende internationale klanten te werken?

‘Geweldig! Voor onze medewerkers telt maar één ding; voldoen aan de behoeften van onze klanten. Vaak overtreffen we de verwachtingen. Ze vragen ons terug omdat we de prestaties van de assets van onze klanten constant weer weten te verbeteren. Daarmee versterken we hun concurrentiepositie. Dat is misschien wel de belangrijkste bijdrage die je kunt leveren.’

Jij zit vooral op het regiokantoor in Emmen. Geldt dat daar ook?

‘Lokaal is juist waar het gebeurt! Daar zit je dichtbij de klant. Mijn afdeling, engineering, is breed vertegenwoordigd binnen het Solution Center Groningen. Door diverse hubs (Delfzijl, Groningen stad, Emmen, Sneek, Hengelo, Almere) is engineering altijd lokaal aanwezig om de klant te ondersteunen.’

Welke ontwikkelingen spelen er in jouw team van engineers?

‘Op dit moment onderzoeken we hoe we onze processen nog verder kunnen optimaliseren. Hoofdvraag is hoe we met de huidige club van 24 hard- en software engineers efficiënter kunnen werken. Als afdeling ben je continu bezig met het bereiken van operational excellence. De focus op hoe het volgende project weer beter en efficiënter kan, maar wel altijd zo dat het klantvraagstuk centraal blijft. We moeten leveren wat we verkopen; dus geen Mercedes leveren als er een Lada wordt gevraagd. Engineers zijn over het algemeen behoorlijk perfectionistisch aangelegd; de laatste punten moeten tot in detail kloppen. Het is belangrijk dat hij of zij een toevoeging is voor het team; een vraagbaak voor de rest van de collega’s en tegelijk sturing geeft en de planning en kosten bewaakt. Kortweg: een sociale engineer met senioriteit.’

Wat is er veranderd in pakweg tien jaar?

‘Wat je ziet is dat het vertrekpunt verschuift. Werkten klanten eerder tien A4-tjes uit met wat ze precies wilden, nu zeggen ze; ik wil het zus en zo, maak het maar. Gevolg is dat het in de uitwerkingsfase meer op ons aankomt. Het gaat meer de breedte en diepte in, wat trajecten groter en langduriger maakt. Er wordt dus meer van ons verwacht dan voorheen. De toenemende vraag betekent dat uitbreiding van de engineeringsafdeling, zowel in capaciteit, als in werk- en denkniveau, een must is.’

Wat maakt het engineeringsvak bij Stork zo mooi?

‘Ten eerste: het team. Dat is gewoon enorm leuk! Collega’s vullen elkaar aan, helpen elkaar en er is tijd voor een bakje koffie. Het gevoel van “samen” is er echt, ook al zit je in een dynamische omgeving. Bijkomend voordeel daarvan is dat het wel goed zit met de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. Het mooiste aan het werk zelf is dat je met je collega’s samen het engineeringspakket van A tot Z realiseert. Wat begint op een post-it van een klant, wordt je eigen concept, met jouw ideeën en gedachtegang. Je drukt uiteindelijk een grote stempel op het engineeringspakket dat de afdeling oplevert. Dat geeft zoveel voldoening. Zeker als je bij de klant ziet wat er daadwerkelijk is gerealiseerd. En technisch gezien dragen we echt bij aan het verduurzamen van de wereld. Met bijvoorbeeld waterstofinnovaties en ontwerp en realisatie van energiezuinige installaties. Dat voelt natuurlijk altijd goed.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de functie  Lead Engineer Hardware en over Stork.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Lead Engineer Hardware