nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Dirk Lodewijk

Managing Director Bij Koopmans Koninklijke Meelfabrieken BV

Dirk Lodewijk is algemeen directeur van Koopmans Koninklijke Meelfabrieken. Het bedrijf bestaat uit drie onderdelen: Koopmans Meel, Koopmans Foodcoatings en Koopmans Ingredients.

Dirk legt uit: "Koopmans Meel is gericht op ambachtelijke en industriële afnemers in de bakkerijketen. Foodcoatings is leverancier van voedselcoatings, oftewel: het ‘knapperige laagje rondom aardappel, vis, vlees, vleesvervangers en snacks. Ingredients levert tenslotte ingrediënten voor binding en vezelverrijking in bijvoorbeeld soepen, sauzen of dressings.” Koopmans is volgens Dirk altijd met de tijd meegegaan. Het bedrijf groeide uit van molen tot leverancier van consumentenmerken en van petfood producent tot ingrediëntenleverancier. Dat zorgt voor een rijke geschiedenis, waarin kwaliteit, service en productontwikkeling continu centraal hebben gestaan.

Productontwikkeling centraal

Koopmans bestaat al sinds het jaar 1846 en is van oorsprong een familiebedrijf. Dat wordt ook vandaag de dag nog zichtbaar in een no-nonsense werkstijl en traditionele bedrijfswaarden als menselijkheid, betrouwbaarheid en ondernemerschap. Ondertussen werken er zo’n 115 mensen bij Koopmans. Zij houden zich onder meer bezig met sales, inkoop, marketing en productontwikkeling. Dirk: “Het bijzondere aan Koopmans is dat alle disciplines nog aanwezig zijn. Koopmans is daarmee nog volledig intact en zelfstandig. In 2016 is het KIEM innovatiecentrum geopend waar klanten samen met de specialisten van Koopmans nieuwe concepten en recepturen ontwikkelen en testen.” Volgens Dirk is ‘samen ontwikkelen met klanten’ een belangrijke onderscheidende factor van Koopmans. “Bij KIEM werken proefbakkers, meester boulangers en voedingsmiddelentechnologen samen aan duurzame waardecreatie uit graan. We halen zoveel mogelijk kracht uit de natuur en brengen vakmanschap en ambacht terug in bedrijfsprocessen.”

Duurzame waarde uit graan halen

Het bedrijf speelt met haar focus op productontwikkeling heel concreet in op de veranderende vraag van de consument. “Een steeds groter wordende groep consumenten wil niet alleen genieten van gezonde voeding, maar ook weten waar producten en ingrediënten vandaan komen. Daarom maken wij zoveel mogelijk gebruik van de kracht van de natuur en brengen we de voorbrengingsketen duidelijk in beeld. Voor Koopmans Meel hebben we bijvoorbeeld het natuurkracht-assortiment ontwikkeld. Dit zijn bloemsoorten die geclassificeerd zijn naar: Non-GMO, biologisch, herkomst en transparante keten. Zo helpen we bakkers bijvoorbeeld om een 100% herleidbaar Nederlands assortiment te bieden aan hun klanten. Die invalshoek maakt ons onderscheidend in een competitieve markt die gedomineerd wordt door laagste prijs-denken.”

"Wij willen duurzame waarde uit graan halen"

 

Juiste persoon op de juiste plek

Koopmans werkt regelmatig samen met Nomilk2day om mensen te werven die passen binnen de unieke Koopmans-cultuur. Dirk: “De afgelopen periode zijn we van klassiek familiebedrijf opgeschoven naar moderne ingrediëntenleverancier. Hier horen nieuwe competenties bij. Daarom hebben we in korte tijd veel nieuwe vacatures moeten invullen. We waren specifiek op zoek naar mensen met een bewezen staat van dienst die in staat zijn om de Koopmans-strategie uit te voeren. Nomilk2day heeft met haar no-nonsense aanpak een waardevolle rol in gespeeld het wervings- en selectietraject. Niet veel woorden, maar gewoon snel goede mensen leveren; dat is wat Nomilk2day typeert.” Volgens Dirk is het in zo’n samenwerkingstraject belangrijk dat je elkaar goed begrijpt. “Wij zijn gevestigd in Noord-Nederland en niet de grootste speler; dat vraagt om precies de juiste kandidaat. Daarnaast moet je als recruiter begrip hebben voor de huidige groep medewerkers, zodat je kunt zorgen dat er een goede match is tussen nieuw en bestaand personeel. Dit heeft Nomilk2day goed ingevuld.”

Over 100 jaar nog steeds Koopmans

Bij Koopmans ligt er een prachtig perspectief vol uitdagingen voor ondernemers. Het bedrijf heeft als doelstelling om met de drie businessunits de omzet winstgevend te laten groeien. Dirk: “Dat betekent dat de toegevoegde waardestrategie goed moet worden uitgevoerd. Daar hebben we de juiste mensen voor nodig. Bovendien is het ons doel om over 100 jaar nog steeds te bestaan als B2B merk. Dat vraagt om voortdurende vernieuwing.” Deze visie maakt Koopmans een unieke werkgever waar veel ruimte is voor ondernemerschap, eigen initiatief en het nemen van risico’s. “Bij Koopmans krijg je echt de kans om het beste uit jezelf en het bedrijf te halen”, sluit Dirk enthousiast af.

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over Koopmans.  

Vraag  onze consultants  of er hier of elders andere mooie posities open staan of check snel onze actuele vacatures.

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

Corporate Quality Manager