De start up Foamplant heeft een missie. De schuimindustrie transformeren met biologisch afbreekbaar schuim. ‘Impact maken in duurzaamheid staat bij ons op een dikke eerste plek.’

MARTIN TIETEMA - CEO BIJ FOAMPLANT

De start up Foamplant heeft een missie. De schuimindustrie transformeren met biologisch afbreekbaar schuim. ‘Impact maken in duurzaamheid staat bij ons op een dikke eerste plek.’

MARTIN TIETEMA - CEO BIJ FOAMPLANT

nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

‘Duurzame impact op dikke eerste plek’

Visie; check. Ambitie, cultuur, geld en lean; viermaal check. Alle kenmerken die een start up worden toegedicht zijn aanwezig bij Foamplant. De entree van het jonge bedrijf is tegelijk showroom, kantine en werkplek. De kerstboom mag onderhand de deur wel uit, maar niemand van de jonge entrepreneurs die zich eraan lijkt te storen. Er wordt gebrainstormd, geïnnoveerd en gewerkt aan een oplossing van een mondiaal milieuprobleem. Nu nog vanuit een soort van werklab op een doorsnee industrieterrein in Groningen, maar CEO Martin Tietema mikt op een grotere productielocatie om de vraag naar biologisch afbreekbaar schuim aan te kunnen.
 

Iets compleet nieuws in de markt zetten, hoe doe je dat?

‘Van de start in 2015 tot en met 2018 was het voornamelijk pionieren in de garagebox om het schuim zo te krijgen dat het zich gedraagt als een reguliere kluit veen waarin je (kas)planten teelt. Dat is gelukt! Wij zijn als enige bedrijf in de wereld in staat om biologisch afbreekbaar schuim te creëren. Dan heb ik het vooral over open schuim: een duurzaam alternatief voor niet-afbreekbare schuimen dat goed is voor de helft van het afvalprobleem op de wereld. De toepassingen van ons product zijn eindeloos: van tuinbouw tot mode, isolatie en meubilair. De kapitaalinjectie van 2 miljoen euro die we in de zomer van 2019 van investeerders kregen, maakte het mogelijk Growfoam voor de tuinbouw te lanceren en de productontwikkeling van biologisch afbreekbare schuimen zeker te stellen. De eerste klanten zijn met name slatelers die in schone indoor teeltgootsystemen produceren. Farms in de Verenigde Staten, Azië, Dubai maar ook Nederland. Aangezien de verkoop pas is gestart, zitten we nog aan het begin van de zogenaamde hockeystick.’
 

Foamplant heeft met Growfoam de tuinbouwwereld aardig opgeschud. Blij met de reacties uit de markt?

‘Iedereen reageert heel eager. We komen op een goed moment; de sector zit middenin de transitie naar circulair produceren. Tomatentelers zijn onder de indruk vanwege de stabiele wateropname. Onze teeltpluggen maken het sier- en jongplantentelers gemakkelijker om te exporteren, omdat de douane gewortelde planten met een veenkluit doodeng vindt vanwege eventuele ziektes. Verder zijn Aziaten met vertical farms blij met ons systeem, omdat er zo minder troep in hun gewas terecht komt. Geen van de andere teeltsubstraten kan een dergelijke schone teelt verzekeren. Bovendien hoeven er geen containers vol veen de wereld over. Dat zijn de verhalen waar je het voor doet! Zonder ons was dat allemaal niet mogelijk geweest.’
 

Het hockeystick-model gaat uit van exponentiële groei. Heb je zulke grote ambities?

‘Als we creatief blijven, kansen pakken en de snelheid erin weten te houden, kan het hard gaan. Ik wil energie in nieuwe producten en markten blijven pompen en daarmee een duurzame oplossing bieden om de plastic waste te verkleinen. Ons product kan na gebruik worden geprocessed voor een nieuwe schuimtoepassing. Oftewel: circulair schuim. Het deel dat niet terugkomt, breekt vanzelf af. Wij willen ernaar toe dat je van een bankstel kan zeggen; hij gaat acht jaar mee, dan heeft het zijn functie gehad en we maken er weer iets anders van. Mocht de bank niet in het proces terugkomen, is het na tien jaar vanzelf verdwenen. Zo los je een mondiaal milieuprobleem op.’
 

"IK ZOU PERSOONLIJK GEEN PRODUCT WILLEN MAKEN DAT NIET BIJDRAAGT AAN EEN BETERE TOEKOMST"
 

En het blijft niet bij dromen?

‘De businesscase is rond, het verdienmodel klopt en de productie draait inmiddels. Nu zijn we klaar voor stap twee: opschalen. De huidige locatie begint te knellen, dus we kijken uit naar een grotere productielocatie. Het zal van de verkoopcijfers afhangen hoe moedig we zijn en voor welke omvang we durven te kiezen, maar we moeten er zeker drie jaar vooruit kunnen en er moet ruimte zijn voor meerdere productielijnen naast elkaar. Voor wat betreft de groei van het aantal medewerkers in die periode schat ik een man of 50, misschien 100.’
 

Welke bedreigingen staan er tegenover die kansen?

‘Het gevaar van teveel, te snel willen; daar ben ik mij erg van bewust. In deze fase is het essentieel dat je niet van alles lukraak oppakt. Het komt als organisatie aan op duidelijke prioriteiten stellen en ontzettend snel van koers kunnen veranderen. Als vandaag blijkt dat we de prioriteit verkeerd hebben gelegd, draaien we morgen de focus. Als start up van 10 of 20 werknemers kan dat nog, maar als we straks met 50 man zijn, is dat een grotere uitdaging.’
 

Als jullie innovatie zoveel mogelijkheden kent, waarom dan de focus op de tuinbouwmarkt?

‘Er zijn meerdere redenen. De keuze voor tuinbouw heeft onder meer te maken met soepelere regelgeving en de snelle hoge toegevoegde waarde die we daar realiseren. Bovendien maken we met de productie van schuimplugjes tuinders erg blij; het biedt hen voor het eerst de kans circulair te produceren. We schuiven het opbouwen van een positie in de meubelindustrie nog even voor ons uit. Dan moeten we te snel, teveel opschalen; er is een grotere plant nodig, met meer hardware. Wij groeien liever stapsgewijs.’
 

Foamplant is een groeibedrijf. Kan het team de groei managen? ‘

Je merkt dat Foamplant een technisch gedreven club is met een creatieve en ondernemende vibe. Jonge getalenteerde gasten, hoewel leeftijd geen klap uitmaakt. Het gaat mij om de twinkeling in de ogen. Dat je door hebt dat het team een gereedschapskist vol potentie is. Voeg daar een nieuwe tool aan toe en er gebeuren toffe dingen. Het leuke bij ons is dat je nagenoeg alles meekrijgt. Je werk maakt deel uit van iets groters en je bent betrokken bij de ontwikkeling en groei van het hele bedrijf. Dat betekent ook strategisch en creatief meedenken over het realiseren van nieuwe producten. Wie de drive heeft om op safari te gaan, voelt zich hier thuis.’
 

Jullie maken impact met wat je maakt. Iets wat veel bedrijven, maar ook werknemers willen.

Als je ons vraagt “Waarvoor kom jij je bed uit?”, dan staat impact maken in duurzaamheid op een dikke eerste plek. Dat is voor iedereen die hier werkt een vereiste. Ik zou persoonlijk geen product willen maken dat niet bijdraagt aan een betere toekomst. Waarom zou je troep willen produceren? Houd er dan maar mee op. Ik ben fan van circulaire grondstofconcepten! Kringloopeconomie is de toekomst.’

FOTO: Jan Buwalda