nomilk2day.nl gebruikt cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten verbeteren we nomilk2day.nl. Lees hier meer

Ik ga niet akkoord

Jeroen en Niels

Directeur en Manager Bij De Groot en Slot

Het gaat hier over de kaskraker van de Nederlandse export en het meest speculatieve gewas van de Nederlandse akkerbouw: De ui. Een grote rol in deze boeiende en groeiende wereld speelt De Groot en Slot.

Wie in de uienwereld rondloopt, kent zonder twijfel uienzaadveredelaar De Groot en Slot in Broek op Langedijk. Al meer dan 60 jaar ontwikkelt en produceert het middenin Seed Valley gelegen De Groot en Slot uienzaad. Een knappe prestatie, want het familiebedrijf wist, samen met partner Bejo, uit te groeien tot wereldmarktleider. Naast zaaiuien en plantuien bestaat het assortiment uit zaaisjalotten, stengeluien, bosuien en knoflook. In totaal ruim 200 rassen. Daarmee is De Groot en Slot uniek in zijn soort. Vanuit het moderne robuuste pand vertellen Managing Director Jeroen de Haas en Manager Production Niels Molenaar waarom de zaadveredelaar zo goed mee kan komen in de wereld.

Waar komt het grote succes van De Groot en Slot vandaan?

Jeroen: ‘Waar andere zaadbedrijven meer groentesoorten in hun pakket hebben, ligt onze focus volledig op allium. Als specialist in uien, hoeven we nooit concessies te doen.’ Niels: ‘Bovendien hebben we als specialist in 60 jaar een genenpool opgebouwd die het mogelijk maakt voor ieder teeltdoel een oplossing te hebben.’

Jullie zijn marktleider. Hoe denken jullie die positie vast te houden?

Niels: ‘Marktleider in absolute en in relatieve zin. Van de exportwaarde van de Nederlandse ui, komt ruim de helft van het zaad van De Groot en Slot. We hebben best wat impact dus.’
Jeroen: ‘Die voorsprong hebben we al heel lang, maar om die te behouden en uit te breiden, moeten we onze nek wel blijven uitsteken. Als grootste zadenfirma in uien in Nederland, willen we als kenniscentrum worden gezien. Het is onze missie actief bij te dragen aan het ketenbreed verder brengen van de uiensector. Dat houdt in dat we niet alleen in contact staan met telers, maar ook met verwerkers, supers en chemiebedrijven. Bijvoorbeeld om gezamenlijk nieuwe innovaties bij de teler in het veld te testen en om duurzame rassen met bepaalde kenmerken te ontwikkelen.’

Levert die innovatiedrang voldoende op?

Jeroen: ‘Zeer zeker. Zo waren we een paar jaar geleden de eerste met een uienapp. Nu heeft ieder bedrijf er één.’ Niels: ‘Ook organiseren we uienkennisdagen; een rondreizend circus met zowel sprekers uit onze eigen gelederen als uit de rest van de keten. Hier draait alles om kennis uitwisseling. Specialisten krijgen een podium waarna er wordt gediscussieerd met telers, verwerkers en andere actieve spelers in de keten. Elke keer pakken we een andere locatie, zodat ook degenen die zich niet snel laten zien langskomen. Dat sorteert effect, want op één van deze dagen is Uireka ontstaan; een uniek ketenproject met als doel het verbeteren van de kwaliteit en daarmee het versterken van de exportpositie van de Hollandse ui. Iedereen is aangehaakt; van teler, exporteur, adviseur, gewasbeschermingsleverancier tot verpakker, zaadproducent en handel. Onze rol als voortrekker markeert onze kijk op het vooruit willen brengen van de sector.’

"Manager is ook boegbeeld, gastheer en ambassadeur"

Wat moet je voor die voortrekkersrol in huis hebben?

Jeroen: ‘Daar is geen draaiboek voor. Het is iets dat je samen met je team doet en ook directie en MT voelen zich daarbij betrokken. Samen pakken we die rol en bouwen die uit.’
Niels: ‘Kijk, het gaat bij het verkoopteam niet om “scoren om het scoren”. Je moet snappen wat er gebeurt. De taal van de teler spreken. Wees nieuwsgierig naar zijn ervaring met onze genetica, beluister waar behoefte aan is en geef advies. Door overal je gezicht te laten zien, kun je relaties opbouwen. Dàt is onze kracht! Natuurlijk is commerciële feeling essentieel – tijdens het verkoopmoment eenmaal per jaar moet het immers gebeuren - maar aan een gladde verkoper hebben we weinig.’’

We hebben een extreem droge zomer achter de rug. Hoe staan de zaken er nu voor?

Niels: ‘Over een paar weken start de verkoop van uienzaad; dat loopt van half november tot medio maart. Dit jaar is het extra spannend door de extreme droogte in het teeltseizoen. Er zijn telers bij die niets hebben verdiend. Gaan zij in 2019 wel of geen uien zaaien? Misschien ontbreken de financiën, aan de andere kant kun je als teler bij een krimpend areaal juist goed zitten. In elk geval wordt het komend seizoen een uitdaging om dezelfde hoeveelheid zaad te verkopen.’ Jeroen: ‘Tegelijk biedt de uitzonderlijke situatie kansen voor plantuien die wij ook in het pakket hebben zitten.’

Dat kan nog spannend worden dit verkoopjaar…

Niels: ‘Goede resultaten zijn een team effort, maar ook als het minder goed gaat – wat natuurlijk niet vaak zo is haha – zijn we er voor elkaar. De teamspirit is gewoon goed.’
Jeroen: ‘We kijken nu uit naar een nieuwe Manager Verkoop Benelux die het 10 personen tellende verkoopteam aanstuurt en coacht. Een netwerker en manager met leidinggevende ervaring. Doordat we marktleider zijn, heeft de functie nog meer status. Je krijgt regelmatig telefoontjes van journalisten die willen weten hoe jij er tegenaan kijkt. Dan moet je de stand van zaken wel kunnen inschatten en je moet er wel staan. De manager is ook boegbeeld, gastheer en ambassadeur van De Groot en Slot. Op de vraag wanneer hij succesvol is kan ik hele ingewikkelde KPI’s bedenken, maar het belangrijkste vind ik dat hij het team blijvend kan inspireren om er het beste uit te halen. Zijn opdracht? Kennisleider zijn en blijven. Hoe hij dat aanpakt bepaalt hij zelf.’

De Groot en Slot is een relatief klein bedrijf. Kunnen jullie wel genoeg carrièrekansen bieden?

Jeroen: ‘Die zijn er zeker. Wij zijn er het levende bewijs van. Veertien jaar geleden begon ik als Verkoopleider, nu ben ik Managing Director en lid van het MT. Niels is drie keer van functie gewisseld.’ Niels: ‘Na de agrarische hogeschool kwam ik binnen als Productiespecialist, deed naast mijn werk NIMA A en B waarna ik de commerciële kant op ging. Nu werk ik als Manager Production. Die groei typeert het bedrijf; er is voldoende ruimte om jezelf te ontplooien. Aangezien kennisborging in de uiensector heel belangrijk is, doen we ons best om potentials te binden.’

Heeft dit verhaal je geïnspireerd? Lees hier meer over de functie van Manager Verkoop Benelux en over De Groot en Slot. 


Managing Director Jeroen de Haas en Manager Production Niels Molenaar van De Groot en Slot in Broek op Langedijk. 

Deel dit verhaal

verhaal delen



ofAnnuleren

Gekoppelde vacatures

(junior) Account Manager AGF-sector
Global Sales Director Feed Additives
Manager Verkoop Benelux (MT-Lid)